Zbliżamy się już do końca 2019 r., który dla Carrefoura w Polsce ma być rekordowy pod względem wzrostu sprzedaży. Czy ta tendencja będzie trudna do utrzymania w kolejnym roku? Jakie będą Państwa priorytety na najbliższe lata?
Koniec 2019 rok to dla nas ważna data. Powoli kończy się bowiem drugi rok realizacji nowej globalnej strategii Carrefour, określanej mianem planu „Carrefour 2022”, w ramach którego zdecydowaliśmy się zmienić kierunki rozwoju naszej firmy na świecie. Z jednej strony postawialiśmy ma stworzenie referencyjnego omnikanałowego środowiska zakupów, a z drugiej, chcemy zostać liderem transformacji żywieniowej dla wszystkich, oferując klientom żywność wysokiej jakości w przystępnej cenie oraz demokratyzując dla nich żywność ekologiczną. Inwestycje poniesione przez nas na realizację tych dwóch priorytetowych celów, znalazły już odzwierciedlenie w naszych świetnych wynikach na koniec 2018 roku, a także zaprezentowanych niedawno przez Grupę Carrefour, rekordowych wynikach polskiego oddziału po 3 kwartale tego roku. Utwierdziły nas one w przekonaniu, że kierunek rozwoju, który obraliśmy na polskim rynku jest dobry. Cały czas stawiamy także na uproszczenie naszej organizacji oraz zwiększanie produktywności i konkurencyjności na polskim rynku. Priorytetem na najbliższe lata będą także dynamicznie inwestycje w rozwój formatu convenience, który jest dla nas bardzo ważny i z którym wiążemy ogromne nadzieje.
Gdzie Państwa zdaniem leży granica w rozwoju segmentu sklepów convenience w Polsce? Carrefour posiada obecnie 650 placówek tego typu w różnych formatach. Czym różnią się one od siebie?
Sklepy convenience to obecnie najdynamiczniej rozwijający się format tradycyjny na rynku. Formaty convenience należące do Carrefour, obrazują wszystkie najważniejsze tendencje widoczne w zmianach zachowań zakupowych Polaków. Pomarańczowy Carrefour Express Convenience to miejski sklep samoobsługowy wpisujący się w oczekiwania i szybkie tempo życia mieszkańców dużych aglomeracji. W ofercie tych sklepów znajdziemy, między innymi, szeroki asortyment dań gotowych oraz jedzenia na wynos, gorącą kawę czy wypiekane na miejscu pieczywo. Zielony Carrefour Express Minimarket, to nowoczesny osiedlowy minisupermarket dla wymagających klientów, ze stoiskiem tradycyjnej sprzedaży mięs i wędlin oraz bogatym asortymentem produktów świeżych czy żywności ekologicznej. Pod koniec 2018 roku zaproponowaliśmy także na polskim rynku nowy format – Carrefour Express Convenience dedykowany dla właścicieli stacji paliw. Ten koncept, dający możliwość handlu 24/7, zyskuje coraz większą popularność. Mamy również format Globi w mniejszych miejscowościach i na terenach wiejskich.
15 listopada tego roku wprowadziliśmy do Polski sklep pod marką Carrefour BIO – nowy format specjalistycznego sklepu convenience z certyfikowaną żywnością ekologiczną. Dla jego klientów mamy szeroką ofertę, z której 80% stanowią wyłącznie certyfikowane produkty ekologiczne. W nowym formacie dostępne jest również świeżo wypiekane pieczywo bio, wybór wędlin, serów, ciast i ekologicznych produktów garmażeryjnych sprzedawanych w ladach tradycyjnych. Oferujemy też m.in. zdrowe przekąski, zupy, a także bio kanapki przygotowywane na miejscu. Dostępne są również kosmetyki i ekodetergenty. I cała ta oferta w cenach jak w hipermarkecie. W mojej ocenie jest to rewolucja na polskim rynku.
Obecnie Carrefour proponuje potencjalnym franczyzobiorcom 3 różne modele franczyzowe. Który z nich jest Państwa zdaniem najbardziej perspektywiczny i jak widzą Państwo przyszłość franczyzy na polskim rynku FMCG?
Carrefour posiada w Polsce blisko 15-letnie doświadczenie we franczyzie, którą opieramy na czterech filarach. Są to silna i rozpoznawalna marka, dobrze dobrany asortyment oraz innowacje wdrażane dla klientów i właścicieli sklepów, sprawna logistyka i marketing oraz wspieranie franczyzobiorcy przez cały okres współpracy.
Co ważne, wszystkie oferowane przez Carrefour koncepty sklepów franczyzowych korzystają z innowacji oraz rozwiązań testowanych wdrażanych przez Carrefour w większych formatach, a także tych projektowanych tylko i wyłącznie na potrzeby sklepów osiedlowych i supermarketów.
W naszej ocenie rynek franczyzy sklepów spożywczych nadal będzie rozwijał się bardzo dynamicznie. Z jednej strony konkurencja wśród małych sklepów będzie rosła, a klienci coraz częściej będą poszukiwać możliwość zrobienia swoich zakupów szybko i blisko domu, w tym także tych specjalistycznych, np. ekologicznych. To w mojej ocenie kolejny z trendów, który wpłynie na dynamiczny rozwój tej formy współpracy.
Już ponad 10 sklepów Carrefour Express funkcjonuje na stacjach benzynowych sieci AVIA. Czy jest to kierunek, który zamierzają Państwo rozwijać? Czy mamy spodziewać się, że coraz częściej, tankując paliwo na stacji, zobaczymy obok logo Carrefour?
Tak. Współpraca z właścicielami stacji paliw to jeden z bardziej perspektywicznych kierunków naszej ekspansji. Obecnie w całej Polsce działa już ponad 50 nowych sklepów Carrefour Express Convenience otwartych we współpracy z 10 operatorami stacji paliw, takimi jak m.in.: Wasbruk, Grosar, Slovnaft, Unimot/AVIA czy Total. Chcemy współpracować zarówno z właścicielami pojedynczych stacji, jak i w ramach funkcjonujących na rynku polskim sieci stacji benzynowych. Nasz dedykowany koncept sklepu franczyzowego dla właścicieli stacji paliw znacząco zwiększa ruch na stacjach naszych partnerów, generując im także dodatkową sprzedaż.
Carrefour to jedna z sieci, która – w tym wypadku we Francji – testuje sklepy autonomiczne. A jakie nowoczesne rozwiązania wprowadzają Państwo w swoich placówkach w Polsce? Czy różnią się one w zależności od konceptu sklepu?
Carrefour dąży do bycia liderem innowacji w polskim handlu, dlatego kontynuujemy nasze inwestycje, które realizujemy we własnym zakresie oraz we współpracy z zewnętrznymi partnerami. Tak jak wspominałem, wiele z innowacji testowanych w hiper- i supermarketach wprowadzamy także w formacie convenience. Jedną z ciekawszych jest usługa Scan&Go, która dzięki aplikacji ‘Mój Carrefour’, pozwala klientom samemu skanować produkty i płacić, bez konieczności stania w kolejce do kasy. Prowadzimy też testy innych rozwiązań stosowanych w sklepach autonomicznych, ale na potrzeby naszych hiper- i supermarketów. Jako Grupa Carrefour w tym roku otworzyliśmy własny sklep autonomiczny pod nazwą Carrefour Flash we Francji. Tak więc przyglądamy się zarówno technologiom jak i funkcjonowaniu takiego sklepu, aby lepiej poznać jego zalety i wady.