8 sierpnia br. w warszawskich sklepach Carrefour wystartował pilotaż systemu kaucyjnego. Carrefour Polska, InPost oraz PolKa – Polska Kaucja wraz z Muszynianką rozpoczynają próbny rozruch systemu, w ramach którego mieszkańcy stolicy będą mogli odpłatnie oddawać zużyte opakowania ze szkła, plastiku i aluminium w 36 lokalizacjach. “Poradnik Handlowca” wziął udział w wydarzeniu prezentującym start pilotażu.
Celem pilotażu jest przetestowanie gotowości partnerów do startu systemu kaucyjnego w dniu 1 stycznia 2025 roku, zmiana nawyków konsumenckich oraz edukacja społeczeństwa w myśl nowej zasady: „nie wyrzucaj, nie zgniataj, oddaj w punkcie zakupu i odbierz kaucję”.
W dniu dzisiejszym, w hipermarkecie Carrefour zlokalizowanym w warszawskim centrum handlowym Atrium Reduta, wystartował pilotaż system kaucyjnego, którego organizatorami są: jeden z pierwszych zarejestrowanych na polskim rynku operatorów system kaucyjnego PolKa – Polska Kaucja, sieć sklepów Carrefour Polska, operator logistyczny InPost oraz producent wody Muszynianka. System, który rozpoczął działanie w stolicy, będzie realizowany w wymiarze, w jakim zacznie on obowiązywać w Polsce od 1 stycznia 2025 roku.
W ramach pilotażu odpłatnie będą odbierane od klientów 3 frakcje opakowań: szklane butelki zwrotne, butelki PET do pojemności 3 litrów oraz puszki aluminiowe do pojemności 1 litra. Zbiórka w sklepach Carrefour odbywać się będzie automatycznie, czyli do wyspecjalizowanych maszyn sortujących, tzw. butelkomatów i początkowo realizowana będzie w 4 warszawskich hipermarketach (Carrefour Atrium Reduta, Carrefour Westfield Arkadia, Carrefour Galeria Wileńska, Carrefour Plac Unii) oraz 2 podwarszawskich supermarketach (Carrefour Otwock, ul. Matejki oraz Carrefour Żyrardów, ul. 1 Maja). Następnie, w kolejnych tygodniach, obejmie ona kolejne sklepy własne Carrefour na terenie Warszawy i okolic. Łącznie w pilotażu weźmie udział 36 sklepów różnych formatów należących do tej sieci.
Zgodnie z założeniami ustawy kaucyjnej, od 1 stycznia 2025 roku, klienci którzy będą oddawać butelki i puszki w miejscach zakupu napojów, otrzymają za nie zwrot wpłaconej kaucji w gotówce. W pilotażu realizowanym w warszawskich sklepach Carrefour, klienci, w zamian za oddane opakowania, otrzymają zapłatę w postaci e-bonów drukowanych bezpośrednio przez butelkomaty, którymi od razu będą mogli zapłacić za zakupy w sklepach sieci. E-bony należy jednak zrealizować tego samego dnia i w sklepie, w którym zostały oddane odpady. Finalna kwota e-bonu będzie opiewała na 50 groszy za każdą oddaną szklaną butelką zwrotną oraz po 5 groszy za każdą oddaną butelkę PET (do pojemności 3 litrów) oraz puszkę aluminiową (do pojemności 1 litra). Początkowo pilotaż będzie obejmował wyłącznie butelki i puszki z oferty całej sieci Carrefour, a następnie także inne dostępne na rynku, w tym także w sklepach konkurencji.
Celem realizowanego pilotażu jest przetestowanie systemów zbiórki automatycznej, procesów logistycznych oraz organizacyjnych w ramach nadchodzącego systemu kaucyjnego, a także zmiana nawyków konsumenckich. Do tej pory Polacy byli zachęcani do segregacji odpadów oraz maksymalnego zmniejszania ich objętości, poprzez zgniatanie butelek i puszek, aby zajmowały one jak najmniej miejsca. Wraz z wejściem systemu kaucyjnego, czyli od 1 stycznia 2025 roku, a także w ramach realizowanego w sklepach Carrefour pilotażu, ważna będzie zmiana tych przyzwyczajeń. Klienci otrzymają zwrot kaucji lub zapłatę za oddane opakowania, ale tylko i wyłącznie w przypadku oddania do sklepów opakowań nie zgniecionych, a także z czytelnym kodem kreskowym.
– Uruchomienie pilotażu system kaucyjnego w sklepach Carrefour w Warszawie, przyniesie wiele korzyści miastu i jego mieszkańcom. Nasza sieć, wspólnie z partnerami jako pierwsza w Polsce, będzie odpłatnie odbierała od klientów 3 frakcje opakowań – szklane butelki zwrotne, butelki plastikowe oraz puszki aluminiowe. Płatny odbiór tych odpadów sprawi, że wielu naszych klientów zwróci je do sklepów, a tym samym znacznie zmniejszy się ilość tych odpadów w przestrzeni miejskiej oraz na wysypiskach śmieci – mówi Justyna Orzeł, Wiceprezeska i Sekretarz Generalna Carrefour Polska. Nasz pilotaż to jednak nie tylko zachęcanie Polaków do zwracania odpadów, ale także edukacja oraz całkowita zmiana nawyków konsumenckich. Promowane dotąd hasło „zgnieć i wyrzuć do właściwego pojemnika” zmieni się o 180 stopni, na hasło „nie wyrzucaj, nie zgniataj, oddaj w punkcie zakupu i odbierz kaucję”. Zachęcam gorąco wszystkich warszawiaków do zwracania opakowań po napojach do sklepów Carrefour. Wspólnie jesteśmy w stanie oczyścić miasto z butelek i puszek, poprawiając jakość środowiska w naszym otoczeniu, a przy okazji zrobić taniej swoje codzienne zakupy – dodaje Justyna Orzeł.
– Rozpoczynający się pilotaż to nie tylko świetna wiadomość dla mieszkańców stolicy, którzy zyskają dostęp do 45 zwrotomatów, ale to także doskonała okazja na pełne przetestowanie rozwiązań logistycznych, systemu IT, zbiórki opakowań w punktach handlowych oraz ich recyklingu, aby 1 stycznia 2025 roku przebiegł dla wszystkich spokojnie. Warto podkreślić, że zdecydowana większość Polaków popiera wprowadzenie systemu kaucyjnego, tym bardziej należy zintensyfikować działania, by system efektywnie działał od 1 stycznia. Warto pamiętać również o obowiązujących poziomach zbiórki. W 2029 r. Polska powinna osiągnąć 90 proc. selektywnej zbiórki opakowań po napojach. Bez systemu kaucyjnego nie jest to możliwe – mówi Magdalena Markiewicz, Prezes PolKa – Polska Kaucj
– Ruszamy z testami z jedną z największych sieci handlowych w Polsce, a docelowo chcemy zdobyć znaczący udział w rynku, dzięki współpracy z wieloma sieciami handlowymi. Nasz pilotaż ma na celu przetestowanie maszyn RVM z różnymi producentami, zachęcanie i edukację klientów oraz zbudowanie nawyków niezgniatania opakowań, w związku z wchodzącym od 1 stycznia 2025 systemem kaucyjnym. Chcemy zachęcać do oddawania butelek PET i puszek oraz propagować działania proekologiczne. Proces operacyjny, który chcemy testować z Carrefour i PolKą przez najbliższe trzy miesiące, będzie analogiczny do tego, który rozpocznie się od stycznia w każdym punkcie sprzedaży objętym takim obowiązkiem. Współpracujemy z doświadczonymi partnerami – firmami zajmującymi się recyklingiem, którzy będą gospodarować odpadami. Dzięki temu, w 2025 rok wejdziemy przygotowani do systemu kaucyjnego – dodaje Waldemar Brzoska, dyrektor biura ekspansji InPost.
Pilotaż systemu kaucyjnego w Warszawie potrwa 4 miesiące. Patronatem honorowym objęły go: Wody Polskie, Lasy Państwowe oraz organizacja Biznes dla Klimatu. Partnerem merytorycznym wdrożenia została natomiast organizacja Rodzice dla Klimatu.
Doświadczenia Carrefour – 3,5 roku testów, 20 milionów zebranych opakowań i 45 milionów butelek
Carrefour jest jedną z pierwszych sieci handlowych w Polsce, która rozpoczęła przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego. Już w grudniu 2020 roku, sieć w swoich warszawskich sklepach, rozpoczęła ręczną zbiórkę szklanych butelek zwrotnych bez konieczności okazywania dowodów ich zakupu i wypłacając klientom pełną kaucję w bonach płatniczych. Carrefour odebrał już ponad 45 milionów butelek szklanych od klientów, co oznacza ponad 2,5 raza większy odbiór tego typu opakowań, niż ich sprzedaż we wszystkich sklepach sieci w okresie trwania testu.
W styczniu 2023 roku firma rozszerzyła swoje przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego i wspólnie z EKOPunkt Organizacją Odzysku Opakowań, w 10 hiper- i supermarketach w województwie śląskim rozpoczęła w sieci butelkomatów automatyczną zbiórkę opakowań po napojach. W jej ramach Carrefour rozpoczął przyjmowanie od klientów zużytych opakowań plastikowych i aluminiowych. Test ten nadal jest realizowany, a przez minione 1,5 roku firmie udało się odebrać od klientów ponad 20 milionów opakowań, które trafiły do profesjonalnego recyklingu.
W marcu 2024 roku sieć stworzyła i zaprezentowała pierwszy w Polsce produkt, który spełnia wszystkie wymogi nowej ustawy, a także wyznacza trendy w nadchodzącym systemie kaucyjnym. Jest to woda mineralna produkowana pod marką własną Carrefour i oferowana w plastikowym opakowaniu 0,5 litra. Etykieta butelki tej wody została wyposażona w dwuwymiarowy kod zgodny ze standardem GS1, który dostarcza znacznie więcej informacji o produkcie oraz danych istotnych w łańcuchu dostaw i obiegu opakowań zwrotnych. Kod pozwala m.in. zoptymalizować kluczowe procesy biznesowe po stronie podmiotów obsługujących system kaucyjny, a także znacznie zwiększa bezpieczeństwo obiegu opakowań zwrotnych, chroniąc go przed ewentualnymi nadużyciami. Na etykiecie butelki znajdują się również informacje dotyczące wysokości kaucji, operatora systemu kaucyjnego, a także zalecające, by nie zgniatać opakowań i zwracać je tak aby odzyskać kaucję.
źródło: Carrefour Polska
oprac.: red.