Carrefour w 2015 roku kontynuował w Polsce rozwój organiczny otwierając nowe placówki we wszystkich formatach, prowadził dynamiczne modernizacje portfela swoich aktywów oraz uruchomił nowe kanały sprzedaży. Realizowana przez Spółkę strategia multiformatowości, multikanałowości i multilokalności wraz z realizacją celów w zakresie innowacji, digitalizacji, bogatej i różnorodnej oferty, zasobów ludzkich oraz działań społecznie odpowiedzialnych, pozwoliła sieci umocnić pozycję wśród liderów polskiego rynku handlowego oraz osiągnąć dobre wyniki sprzedaży.
Rok 2015 to czas dużych wyzwań dla firm handlowych. Z jednej strony branża musiała poszukiwać dróg rozwoju w warunkach coraz większej konkurencji i na coraz bardziej nasyconym rynku. Z drugiej – konfrontować się z coraz mniejszą lojalnością klientów, kierujących się w swych wyborach zakupowych przede wszystkim ceną. Uwarunkowania te doprowadziły do szeregu zmian w strategiach firm handlowych. Dodatkowe wymagania stawiało przed nimi również zmieniające się otoczenie regulacyjne, rynek pracy – zorientowany coraz bardziej na pracownika, oraz konieczność prowadzenia biznesu zgodnie z zasadami odpowiedzialności społecznej.
Odpowiedzią na te wyzwania było znaczne przyspieszenie w działalności Carrefour Polska w 2015 roku. Jego efektem stał się szereg zmian, obejmujących niemal każdy element funkcjonowania firmy, od modernizacji sklepów i centrów handlowych, poprzez wdrożenie nowych konceptów i kanałów sprzedaży oraz rozwoju oferty handlowej, aż do projektów w obszarze HR i CSR. Wartość ubiegłorocznych inwestycji w aktywa Carrefour w Polsce wyniosła 267 mln złotych, zaś w przypadku programów CSR kwota osiągnęła poziom 750 tys. zł. Łączna sprzedaż firmy Carrefour w Polsce, z uwzględnieniem hiper- i supermarketów oraz wszystkich marek działających w ramach sieci, wyniosła natomiast 8,895.3 mld złotych i była wyższa niż w roku ubiegłym.
Na przestrzeni 12 miesięcy 2015 roku, Carrefour otworzył w Polsce 1 nowy hipermarket, 2 supermarkety oraz blisko 120 sklepów osiedlowych. Równolegle, sieć przeprowadziła modernizacje 15 istniejących hipermarketów, 50 supermarketów oraz 9 centrów handlowych, a także 3 konceptów franczyzowych. W minionym roku firma dokonała również akwizycji 38 sklepów specjalistycznych Galerie Alkoholi, które uzupełniły portfel sklepów osiedlowych należących do sieci, a także uruchomiła sklep internetowy eCarrefour.pl. Dzięki tym przedsięwzięciom Spółka zyskała nowe, perspektywiczne kanały sprzedaży. Na koniec 2015 roku Carrefour w Polsce zarządzał w sumie ponad 800 sklepami
w pięciu formatach, centrami handlowymi o łącznej powierzchni 230.000 GLA oraz 43 stacjami paliw.
Oferta handlowa Carrefour obejmuje obecnie ponad 50 tys. produktów, a w samym tylko 2015 roku na półkach sklepów sieci pojawiło się 2 tys. nowości, w tym wiele produktów polskich i pochodzenia lokalnego oraz zdrowa żywność. Firma zaoferowała również klientom nowe koncepty handlowe, takie jak: Smacznie (strefa produktów pierwszej potrzeby oraz jedzenia na wynos) oraz Źródło zdrowia (dermokosmetyki oraz leki bez recepty i suplementy). Spółka kontynuowała także rozwój wcześniejszych wdrożeń, np. konceptu Naszej Wędzarni, której produkty w 2015 roku zaczęły być oferowane w mniejszych sklepach należących do sieci. Zmianom w ofercie towarzyszyły też nowe rozwiązania w organizacji sklepów, takie jak Jedna Kolejka, Kasy Rodzinne czy programy oszczędnościowe, np. Karta Dużej Rodziny czy Karta Seniora.
Mimo, iż niskie ceny od zawsze stanowiły dla Carrefour priorytet, to w ostatnim roku – w połączeniu z oferowanym przez sieć szerokim wyborem produktów oraz najlepszą obsługą – stały się kluczowymi elementami budowania przewagi konkurencyjnej sieci na polskim rynku.
Inwestując w sieć sklepów i ofertę dla klientów, Carrefour nie zapomniał o dostawcach i pracownikach oraz otoczeniu, w którym prowadzi działalność biznesową. By mocniej zacieśnić relacje z dostawcami, którzy w dużej mierze reprezentują polskie małe i średnie firmy, sieć zorganizowała Targi Dostawców, jedyną imprezę branżową w Polsce, która pozwoliła wspólnie wypracować ofertę Carrefour na Boże Narodzenie, najważniejszy okres w handlu, a także podzielić się doświadczeniami i najlepszymi praktykami.
W 2015 roku Carrefour uruchomił także centrum konferencyjno-szkoleniowe Smak Kariery, w którym kształcą się przyszli pracownicy sieci. Firma organizuje, m.in. szkolenia zawodowe w ginących zawodach, takich jak: piekarz, cukiernik czy wędliniarz. Szkolnictwo zawodowe oraz program stażowy stały się podstawą współpracy podejmowanej przez Carrefour ze szkołami zawodowymi i wyższymi, tworząc realne miejsca pracy dla absolwentów.
Działania Carrefour w 2015 roku to również kontynuacja polityki biznesu odpowiedzialnego społecznie, opartej m.in. na programach „STOP Marnotrawstwu” i „Z miłości do Zdrowia”. Efektem prowadzonych działań było np. 160 tys. posiłków, które udało się przygotować dzięki zbiórce 80 ton żywności we współpracy z Bankami Żywności. Natomiast wsparcie Fundacji Carrefour w postaci grantu w wysokości 400 tys. zł zaowocowało zorganizowaniem warsztatów „ABC Zdrowego Żywienia”, poprowadzonych przez 70 ekspertów z 6 polskich ośrodków naukowych, które cieszyły się dużym zainteresowaniem lokalnych społeczności.
Wszystkie zmiany zostały doskonale ocenione przez rynek, a Carrefour Polska w 2015 roku otrzymał wiele prestiżowych nagród. Te najważniejsze z nich to Innowator Rynku Spożywczego, Solidny Pracodawca Branży Handlu Detalicznego czy Nagroda im. Jacka Kuronia.
W 2016 roku zamierzamy kontynuować zmiany rozpoczęte w roku ubiegłym. W szczególności dotyczy to ciągłego rozwoju formatów i konceptów sklepowych oraz zapewnienia najlepszej oferty produktowej, w najniższych cenach i dopasowanej do lokalizacji obiektu. Naszym priorytetem pozostanie także utrzymanie wysokiego tempa zarówno w zakresie modernizacji, jak i otwarć sklepów. Zamierzamy otworzyć 2 hipermarkety oraz około 100 sklepów franczyzowych. Ważny element nadal stanowić będzie rozwój nowych kanałów sprzedaży, przede wszystkim sklepu internetowego oraz digitalizacja wykorzystywana w komunikacji z klientami. Jako firma społecznie odpowiedzialna uwzględnimy również potrzeby naszych interesariuszy: pracowników, dostawców i przedstawicieli lokalnych społeczności – powiedział Guillaume de Colonges, Prezes Carrefour Polska.