Borówka liderem wzrostu konsumpcji 2020-2022

Gospodarka

Borówka liderem wzrostu konsumpcji 2020-2022

04 kwietnia 2022

Kantar monitoruje konsumpcję ponad 30 gatunków owoców i warzyw. Patrząc od marca 2020 roku, kiedy rozpoczynał się monitoring, borówka zyskała ponad 3,8 mln konsumentów. Na kolejnych miejscach maliny (3,3 mln), gruszki (2,5 mln), truskawki (1,9 mln) oraz aronia i jej przetwory (1,9 mln). Liderem wzrostu wśród warzyw jest papryka (3,6 mln konsumentów). 

Ponad jedna czwarta (28%) Polaków jadła borówki w marcu 2022 roku. To o 5 p.p. więcej niż przed miesiącem i aż o 12 p.p. więcej niż w marcu 2020 (16%), kiedy rozpoczynano monitoring. To najwyższy wzrost wśród wszystkich badanych gatunków owoców i warzyw.
Konsumpcja borówki rośnie w trendzie, który widać na wykresie. O 8 p.p. rośnie pierwszy w sezonie odczyt, lipcowy, pik wyników w sierpniu i wynik na “wyjściu”, na zakończeniu sezonu, z początkiem października. Tegoroczna konsumpcja w marcu jest wyższa od średniej wieloletniej.
Odnosząc wyniki deklaracji konsumpcji w marcu br. do wyników sprzed 2 lat, oprócz borówki, najbardziej zyskały maliny, gruszki, truskawki oraz aronia i jej przetwory.

Spożycie borówki

W marcu br. 28% Polaków zadeklarowało, że jadło borówki, w tygodniu poprzedzającym badanie. Dwa lata wcześniej to było 16%. 12 p.pl to wzrost aż o 3/4, czyli 3,8 mln konsumentów.

Maliny

Odnosząc wyniki deklaracji konsumpcji w marcu 2022 do marca 2020, spożycie malin wzrosło o 2/3 (o 10 p.p., z 15% do 25%). W liczbach bezwzględnych daje to wzrost o 3,3 mln konsumentów.

Aronia

W przypadku aronii i jej przetworów mowa o wzroście deklaracji konsumpcji o ponad połowę. W marcu 17% Polaków, 2 lata temu 11%, wzrost o 6 p.p., czyli 55%. W liczbach bezwzględnych, można powiedzieć, że przybyło aronii 1,9 mln konsumentów.

Truskawki

Spożycie truskawek – marzec 2022 vs. marzec 2020 wzrosło o blisko 1/3 (o 6 p.p., z 20% do 26%). To ponad 1,9 mln konsumentów.
– W porównaniu do wyników uzyskanych w badaniach 2 lata temu, widać wyraźnie wzrost deklaracji konsumpcji polskich superowoców. Polacy są coraz bardziej świadomi znaczenia konsumpcji w budowaniu odporności i regeneracji. Rok temu entuzjazm mógł być nieco „na wyrost”, dziś można je odczytać jako dowód dużego zainteresowania i trenu – mówi Urszula Krassowska, Dyrektor Zarządzający Public Division, Kantar Polska.

Wzrost konsumpcji warzyw marzec 2022 vs. marzec 2020

Wzrost konsumpcji w skali 2 lat – marzec 2022 vs. marzec 2022 -zanotowały papryka, burak ćwikłowy, kalafior, pomidory, a także ogórki, sałata, kapusta. Spadło spożycie marchwi.
Jednoznacznie pozytywny trend ma również konsumpcja pieczarek. W mniejszym stopniu także brokułów. Nieznacznie spadła selera.

Wzrost wskaźnika konsumpcji “Wczoraj na talerzu”

„Wczoraj na talerzu” jest to syntetyczny wskaźnik obrazujący sposób odżywiania się badanych. Przyjmuje on wartości od 0 pkt. (dla osoby, która poprzedniego dnia nie jadła warzyw i owoców w ogóle) do 100 pkt. (dla osoby, w której wszystkich posiłkach warzywa i owoce stanowiły co najmniej połowę).
Wartość wskaźnika rośnie. W skali 2 lat wzrosła o ponad 7%. W marcu 2020 roku, przed pandemią, wynosiła 41,8, w marcu 2022 roku wynosi już 44,8.
Wskaźnik powstaje na podstawie odpowiedzi na dwa pytania: Czy warzywa i owoce były obecne w wszystkich posiłkach? Czy warzywa i owoce stanowiły co najmniej połowę spożywanej żywności?
Na ich podstawie wiemy, że jedynie 17% Polaków odżywiało się w marcu 2022 roku zgodnie z zaleceniami dietetyków dotyczącymi spożywania właściwej ilości warzyw i owoców. Wskaźnik „Wczoraj na talerzu” w ich przypadku przyjmuje zalecany poziom.

20% badanych jadło bardzo mało warzyw i owoców, a nawet nie jadło ich wcale. U ponad jednej trzeciej (35%) pojawiały się one w przynajmniej połowie posiłków (choć za mało). Prawie jedna trzecia (28%) badanych odżywiała się nieco gorzej, ale warzywa i owoce są składnikiem większości posiłków i zdarza się, choć zbyt rzadko, że stanowią ich połowę. Ponad połowa (55%) Polaków ma dietę zbyt ubogą w warzywa i owoce. Ta grupa jest przedmiotem troski i promocyjnych wysiłków całego sektora. Rosnąca konsumpcja owoców jagodowych stanowi dobry prognostyk przed rozpoczynającym się w kwietniu sezonem 2022.

Badanie zrealizowano w dniach 11-16 marca 2022 r., na reprezentatywnej próbie 1002 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI). Podobny sondaż w marcu 2020 roku.

źródło: Kantar/Polskie Superowoce