Aż 1/3 produkowanego jedzenia kończy swoje życie na śmietniku. Jak temu zapobiec i czy Ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności jest rozwiązaniem problemu? O tym – i nie tylko – mówiły Banki Żywności w środę, 16 października, przy okazji jubileuszowych, bo 40. obchodów Światowego Dnia Żywności.
Światowy Dzień Żywności to ustanowione w 1979 roku przez ONZ święto mające na celu przybliżanie tematu globalnych problemów żywnościowych, w tym walki z głodem i niedożywieniem. Banki Żywności jak co roku Polsce hucznie obchodziły to wydarzenie. Jubileuszowa edycja jest również doskonałą okazją do przyjrzenia się nawykom zakupowym Polaków i przedstawienia najnowszych danych dotyczących skali marnowania żywności w całym kraju.
Najnowsze wyniki są alarmujące – zaledwie co 4 Polak od czasu do czasu kupuje „brzydkie” produkty (np. te w zniekształconych opakowaniach lub oderwane od kiści warzywa i owoce). Większość badanych nie chodzi na zakupy z listą i kupuje spontanicznie – co stanowi jedną z głównych przyczyn wysokiego poziomu marnowania żywności w gospodarstwach domowych. Dodatkowo mniej niż połowa Polaków sprawdza zawartość lodówki przed wyjściem na zakupy (41,9%).
– Jesteśmy świadkami rewolucji w odżywianiu – hodowanie mięsa w warunkach laboratoryjnych, żywność „on the go”, przetwarzanie odpadków – a równocześnie świat zdaje się nie zauważać problemu marnowania żywności – mówi Dorota Jezierska, wiceprezes Federacji Polskich Banków Żywności.
Marnotrawstwo żywności to biliony litrów straconej wody i ogromne ilości niepotrzebnie zużytej energii. Już jedna kanapka z serem, która zamiast do żołądka trafi na wysypisko, to 90 litrów zmarnowanej wody.
W programie wydarzenia zorganizowanego przez Federację Polskich Banków Żywności znalazł się m.in. panel ekspercki poświęcony edukacji dot. marnowania żywności, prezentacje wyników badań Instytutu Ochrony Środowiska i SGGW, prelekcja założycieli Restaurant Week oraz omówienie zmian i wyzwań związanych z niedawno przyjętą Ustawą o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Jagna Niedzielska, ambasadorka Banków Żywności, zapewniła pokaz kulinarny, bazując na sezonowych, lokalnych produktach.