W ramach strategii “Fiku – Miku < Mniej Plastiku”, Lidl Polska zmienił w tym roku opakowanie polskich borówek 500 g. Wiaderko zostało zastąpione lżejszą o 43,8% szalką. Dzięki temu tylko w tym roku do obrotu trafi aż 39,8 ton plastiku mniej. Działania te są częścią międzynarodowej strategii REset Plastic, wprowadzonej w 2018 roku przez Grupę Schwarz, do której należy Lidl Polska. Grupa realizuje wizję “Mniej plastiku — obieg zamknięty”.
Firma Lidl Polska zobowiązała się, że będzie:
- Dążyć do zmniejszenia zużycia plastiku do 20% w opakowaniach jednostkowych oraz zbiorczych produktów marek Lidla do 2025 roku;
- Dążyć do tego, aby 100% opakowań marek własnych Lidla maksymalnie nadawało się do recyklingu do 2025 roku.
Na Ryneczku Lidla pojawiły się również polskie borówki w opakowaniach 200 g z plastiku pochodzącego z recyklingu. Materiał wykorzystany do produkcji był zebrany na nabrzeżach azjatyckich mórz i oceanów. U wybrzeży Indonezji występują poważne problemy z dostępem do wody pitnej. Ludzie często kupują tam wodę butelkowaną, a opakowania wyrzucają w przypadkowych miejscach. Z obszarów najbardziej dotkniętych zanieczyszczeniem mórz i oceanów miejscowa ludność zbiera plastikowe odpady, które następnie odsprzedaje w specjalnych bankach plastiku. Bank plastiku przetwarza odpady w wysokiej jakości surowy materiał Social Plastic, z którego powstają nowe opakowania.
Lidl postawił sobie również za cel wyeliminowanie czarnego plastiku z opakowań marek własnych do końca 2021 roku, a tym samym znaczne zwiększenie możliwości recyklingu swoich opakowań. Czarny plastik daje poczucie elegancji, dlatego chętnie jest wykorzystywany przez producentów do produkcji m.in. różnego rodzaju opakowań produktów premium. Natomiast swój kolor zawdzięcza zazwyczaj domieszce sadzy, która powoduje, że maszyny w sortowniach recyklingowych mają problem z jego rozpoznaniem i najczęściej jest zaklasyfikowany jako odpad mieszany.