Koszyk zakupowy w lipcu – badanie ASM Sales Force

Detal/Hurt

Koszyk zakupowy w lipcu – badanie ASM Sales Force

16 sierpnia 2021

Wartość koszyka minimalnego, czyli zestawu analizowanych produktów dostępnych w sieciach handlowych w najniższych cenach, wzrosła o 5,99%. Średnie ceny podstawowych produktów wzrosły o 2,25% wobec czerwca.

Badanie przeprowadzone w lipcu przez ASM Sales Force Agency dotyczy Raportu Koszyka Zakupowego wykazało , że średnia cena  koszyka utrzymuje się na poziomie 229,98 zł. To wzrost o 5,05 zł (2,25%) w porównaniu do czerwca br. i o 0,97 zł (0,42%) w porównaniu do lipca 2020 r. GUS podaje informacje, że w lipcu inflacja wyniosła w Polsce 5% wobec 4,4% w czerwcu i jest to najwyższy poziom od ponad 10 lat. Szczególnie zauważalny jest wysoki poziom inflacji przy cenach produktów spożywczych.

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 9 na 11 sieci objętych badaniem, ceny w lipcu br. były wyższe niż w czerwcu. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (5,78%). W ujęciu rocznym podobnie jak w miesięcznym, w dziewięciu sieciach odnotowano wzrost cen wobec 2020 roku. Były to min.: Tesco (6,43%), e-grocery (3,43%), czy Carrefour (3,29%).

– Aż 5% w ujęciu rocznym wyniosła inflacja w lipcu, wynika ze wstępnych danych Głównego Urzędu Statystycznego. O ponad 3% zdrożały żywność i napoje bezalkoholowe, a wzrost cen nośników energii przekroczył 5%. Powszechną drożyznę potwierdzają także nasze najnowsze dane w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy®. Według nich o niemal 6% w ujęciu rocznym wzrosła w lipcu cena koszyka minimalnego, czyli zestawu analizowanych przez nas produktów dostępnych w sieciach handlowych w najniższych cenach. Lipiec jest kolejnym miesiącem z rzędu, w którym obserwujemy wzrost ceny koszyka minimalnego. Z kolei koszyk maksymalny był w lipcu tańszy niż przed rokiem o 7,73%, co oznacza, że właściciele sieci handlowych wciąż aktywnie poszukują sposobów na walkę cenową w niektórych grupach produktów. Po czerwcowych akcjach promocyjnych związanych z Euro 2020 nie ma już śladu, ale pojawiły się promocje na produkty sezonowe i związane z Igrzyskami Olimpijskimi w Tokio – komentuje wyniki badania Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Zakupy chemii domowej i kosmetyków, dodatków, mrożonek, słodyczy oraz produktów sypkich w Lidlu w lipcu br. okazały się najkorzystniejsze. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency wyniósł 213,51 zł. To o 6,52 zł więcej niż wyniósł najtańszy koszyk w czerwcu, należący przed miesiącem do Auchan. Najwyższą wartość koszyka zakupowego w lipcu 2021 r. ASM Sales Force Agency odnotowała po raz kolejny w sieci Tesco, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 245,44 zł, czyli o blisko 15% więcej niż w najtańszych sklepach.
Makro posiadało w ofercie najtańszy nabiał oraz napoje.  Ani jednej najtańszej grupy produktów nie było w lipcu w kanale e-grocery oraz w sieciach Biedronka, Intermarché, Kaufland, Tesco oraz w innej sieci Cash&Carry.

Lipiec pokazał, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderami są sieci: Auchan i Makro, które oferowały po 11 produktów w cenach minimalnych. Przedstawiony wykres pokazuje, że w sklepach E.Leclerc znalazły się po 3 najtańsze produkty, a w Biedronce i Kauflandzie wystąpiły 4 produkty w cenie minimalnej na 40 analizowanych. Poziom 9 najtańszych produktów stwierdzono w sieci Lidl, a 6 w innej sieci Cash&Carry. W Tesco i Intermarché był tylko jeden najtańszy produkt.

Najwięcej najdroższych produktów (10) można było znaleźć w sieciach Tesco i E.Leclerc. Tuż za nim znalazł się kanał e-grocery (9 produktów) oraz inna sieć Cash&Carry (6 produktów).

W czerwcu najwięcej najdroższych produktów odnotowano w kanale e-grocery, druga w tym zestawieniu była sieć E.Leclerc. Najmniej najdroższych produktów odnotowano w lipcu br.w Biedronce, Auchan Carrefour i Makro (po 1 produkcie) oraz w Intermarché (2 produkty).