W ubiegłym miesiącu w artykule wstępnym podjąłem temat kar, jakie w pierwszej połowie br. urzędy skarbowe nałożyły na handlowców za wykroczenie polegające na niewydawaniu paragonów – kary w łącznej wysokości 7 mln PLN. Najmniej przyjemny jest zapis na stronach Krajowej Informacji Skarbowej (www.kis.gov.pl), mówiący o tym, że ukarani handlowcy to „nieuczciwi przedsiębiorcy, którzy, aby uniknąć płacenia podatków, nie wydają paragonów lub wydają je w nieprawidłowej formie”. W związku z tak poważnym oskarżeniem zapytaliśmy handlowców, jak wyglądają kontrole paragonów przeprowadzane w sklepach?
Większość nie zgłaszała uwag do kontrolerów, tak jak pani Marta ze sklepu w województwie mazowieckim, która powiedziała nam: „Osoba z US w bardzo życzliwy sposób zwraca mi uwagę na ważne kwestie w prowadzeniu działalności”. Brawo, tak – podobnie jak w Irlandii czy Wielkiej Brytanii – powinno to wyglądać zawsze. Pojawiły się jednak także krytyczne opinie o kontrolerach. Jak usłyszeliśmy, sytuacje związane z paragonami bywają różne. Mogą to być działania bezprawne ze strony niektórych handlowców, ale nie tylko… i o to zapytaliśmy szefostwo Krajowej Informacji Skarbowej w wystosowanym przez redakcję piśmie.
Wszyscy pamiętamy słynną handlowczynię z Łodzi, o której było głośno w całej Polsce, również na łamach „Poradnika Handlowca”. Dla przypomnienia (www.skarbowcy.pl) kilka lat temu, w małym punkcie detalicznym w Łodzi, handlowczyni nie wydała pracownikowi urzędu skarbowego paragonu za wykonanie ksero arkusza A4 na kwotę 30 groszy (!!!), ponieważ, jak zeznała, zepsuła się kasa fiskalna. Nie przyjęła też mandatu, sprawa trafiła do sądu i trwała kilka lat.
Po kilku latach sąd… dał wiarę US, a handlowczyni musiała zapłacić 130 zł grzywny oraz 170 zł kosztów procesu. Nasze państwo straciło na tym „pokazowym postępowaniu sądowym” 6 groszy (!!!). Abstrahując od wszystkiego, fatygowanie całymi latami człowieka po sądach o 30 groszy (!!!) w sytuacji, kiedy niektórzy politycy nie odpowiadają za o wiele poważniejsze sprawy, powoduje, że włos się na głowie jeży.
Reasumując: zwróciliśmy się do Krajowej Informacji Skarbowej z dwoma pytaniami związanymi bezpośrednio z kontrolą wydawania paragonów przez pracowników handlu. Czekamy na odpowiedź.
Liczymy na to, że w najbliższym czasie będziemy mogli ją Państwu zaprezentować.
autor: Wiesław Generalczyk, Prezes Wydawnictwa i Redaktor Naczelny „Poradnika Handlowca”