Według danych agencji badawczej ASM Sales Force Agency, w marcu średnia cena koszyka zakupowego utrzymała się na poziomie z lutego i wyniosła 314,83 zł.
“Po miesiącach dynamicznych zmian cen, marzec 2025 przyniósł długo wyczekiwaną stabilizację na rynku detalicznym. Utrzymanie średniej wartości koszyka zakupowego poniżej 315 zł jest wyraźnym sygnałem, że sieci handlowe intensyfikują walkę o klienta – nie tylko poprzez szeroko zakrojone akcje promocyjne, ale również poprzez bardziej agresywną politykę cenową” – napisano w komentarzu.
Twórcy raportu wskazują, że w obecnym otoczeniu makroekonomicznym możliwości zwiększenia wydatków konsumpcyjnych są ograniczone.
“Wobec utrzymującej się inflacji i ograniczonej dynamiki realnych dochodów, konsumenci są coraz bardziej selektywni i racjonalni w podejmowaniu decyzji zakupowych. To sieci handlowe muszą dostosowywać swoją ofertę do zmieniających się oczekiwań i możliwości finansowych Polaków, kładąc nacisk na konkurencyjność cenową i atrakcyjność promocji” – czytamy.
W marcu 2025 roku różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem wyniosła 157,18 zł, co oznacza spadek o 8,02 zł w porównaniu z lutym.
źródło: ASM Sales Force Agency/ PAP Biznes
Oprac.: K. Walkowiak