Artur Gromadzki, Członek Zarządu, Haribo Sp. z o.o.

Wywiady

Artur Gromadzki, Członek Zarządu, Haribo Sp. z o.o.

07 sierpnia 2014

„Poradnik Handlowca”: Najlepsi klienci firmy Haribo to dzieci. W jaki sposób staracie się zdobyć przychylność tej grupy konsumentów?

Artur Gromadzki: Produkty Haribo mają bardzo szeroką grupę odbiorców, są nimi nie tylko dzieci. Istotną część produktów kupują również gospodarstwa domowe bez dzieci. Dzieje się tak, ponieważ marka Haribo oferuje szeroki wachlarz produktów, bogaty w różnorodne kształty i smaki. Dzięki temu wśród produktów Haribo każdy może znaleźć coś dla siebie. Naszą grupę odbiorców tak naprawdę określa już sam główny claim firmy, czyli hasło „Haribo smak radości dla dzieci i dorosłych.”

 

Jaką rolę w budowaniu przychylności konsumentów, a zwłaszcza tych najmłodszych, ma Akademia Misia Haribo?

Wspomniana Akademia Misia Haribo jest jednym z wielu elementów aktywności marketingowych Haribo. Akademia Misia Haribo to program edukacyjny, który z sukcesem prowadzimy od 2007 r. Celem programu jest przede wszystkim propagowanie kreatywnej edukacji za pomocą zabawy. W działaniach w tym obszarze zależy nam przede wszystkim na wywołaniu uśmiechu, radości i pozytywnych emocji u dzieci, co jest zgodne z wyżej wspomnianym mottem naszej marki.

 

Klient dziecięcy to jednak olbrzymie wyzwanie, jeśli chodzi o wysoką jakość i bezpieczeństwo produktów? Jakie gwarancje otrzymują rodzice ze strony firmy Haribo?

Firma Haribo dokłada wszelkich starań, aby produkty spełniały jak najwyższe normy jakości, stosując system kontroli bezpieczeństwa żywności HACCAP i spełniając standardy ISO 9001, International Food Standard (IFS) oraz British Retail Consortium (BRC). Dbałość o najwyższą jakość produktów zapewniamy poprzez wybór wysokojakościowych składników, w tym naturalnych ekstraktów owocowych oraz roślinnych koncentratów, które nadają żelkom niepowtarzalną barwę i smak.

 

Złote Misie to wasze najpopularniejsze żelki zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych. Rodzina Złotych Misiów powiększyła się ostatnio o nowe Złote Misie z Sokiem. Czy przy wprowadzaniu na rynek nowości firma Haribo stosuje specjalne strategie działania? W jaki sposób staracie się odróżnić od konkurentów?

Haribo wyróżnia się na tle konkurencji przede wszystkim różnorodnością asortymentu, bogatego w różne smaki i formy. Co najmniej kilka razy w roku wprowadzamy na rynek nowości, które są zawsze innowacyjnymi i wysokiej jakości produktami. Obecnie rozszerzamy nasz asortyment żelek kwaśnych o nowy produkt − Haribo Tęczowe Paski. Marka Haribo jest przez cały rok wspierana przez różnego rodzaju działania: kampanie TV, obecność w kinach, różnego rodzaju eventy oraz działania na portalach społecznościowych. W zależności od potrzeby, charakteru medium czy grupy odbiorców eksponujemy poszczególne produkty ze szczególnym uwzględnieniem nowych linii.

 

Odbiorca dziecięcy nie znosi nudy, pragnie ciągle czegoś nowego, chce być zaskakiwany, dlatego trzeba być innowacyjnym. Jak sprawdziły się debiutujące na rynku żelko-pianki Funny Cubes?

Żelki Funny Cubes wpisują się w strategię marki Haribo, która opiera się na szerokim i urozmaiconym asortymencie. Żelki te zostały wyróżnione nagrodą PRODUKT ROKU 2014, świadczącą o tym, że zostały zaakceptowane i docenione przez konsumentów. Strategia oparta na urozmaiconej ofercie i stałym wsparciu marki przekłada się na rosnące udziały rynkowe, czyniąc Haribo liderem sprzedaży żelek z obecnym wartościowym udziałem 33,5% (Haribo za Nielsen – Cała Polska, Panel Handlu Detalicznego, Kategoria Żelków, Sprzedaż wartościowa bez marek własnych, VI 2013 – V 2014).

 

Wiodąca pozycja wynika również z ekspozycji w sklepach. Jakie lokalizacje w placówkach handlowych (w tym przede wszystkim w sklepach tradycyjnych) polecacie jako najlepsze do eksponowania produktów firmy Haribo?

Ostatnie badania pokazują, że rynek żelek intensywnie się rozwija. Żelki jako największa kategoria cukierków paczkowanych powinny mieć dedykowaną półkę w sklepie. Produkty Haribo są najpopularniejszymi w swojej kategorii. Aby wykorzystać potencjał sprzedażowy marki, żelki Haribo powinny zajmować adekwatne do swoich udziałów miejsce na półce, tj. 30%. Żelki, jako produkt często „spoza listy zakupów”, powinny się znaleźć również w tzw. „strefie zakupu impulsowego”, tj. przy kasach oraz w wolno stojących ekspozytorach.

 

Czy dzięki odpowiedniej ekspozycji produktów Haribo detalista może osiągnąć większe obroty z kategorii słodyczy?

Sukces sprzedażowy detalisty jest również naszym sukcesem. Żelki to towar o charakterze zakupu impulsowego, dlatego istotna jest ich zauważalność na powierzchni handlowej w postaci odpowiedniej ekspozycji. Aby właściciele mogli wykorzystać potencjał marki Haribo, oferujemy im dodatkowe ekspozytory oraz formaty produktowe idealne do sprzedaży w strefie przykasowej, do których należą np. żelki Haribo Roulette.

 

Dziękujemy za rozmowę.