Jesteś tutaj

Piotr Klepczarek, dyrektor regionalny na obszar Europy Centralnej w Zebra Technologies

„Poradnik Handlowca”: W jakich obszarach nowoczesne technologie przeznaczone dla handlu detalicznego mogą usprawnić zarządzanie typowym sklepem branży FMCG?

Piotr Klepczarek: Detaliści są świadomi tego, że muszą zwiększać konkurencyjność swoich placówek oraz szukać sposobów na optymalizację kosztów. Równocześnie w dużej liczbie sklepów nadal wykorzystywana jest dokumentacja papierowa oraz urządzenia konsumenckie. Rodzi to wiele problemów: sprzedawca nie ma pełnego wglądu do informacji o towarach, personel traci czas na ręcznym sprawdzaniu dostępności produktów, inwentaryzacja pochłania wiele godzin, nie ma również mowy o analizowaniu działalności oraz podejmowania w oparciu o taką analizę korzystnych biznesowo decyzji. Brak automatyzacji procesów zachodzących w sklepie przekłada się nie tylko na niski poziom obsługi klienta, lecz również na rentowność placówki. Z pomocą przychodzą jednak nowe technologie, które, co ważne, stają się również bardzo atrakcyjne cenowo. Takie rozwiązania, jak skanery kodów kreskowych, drukarki etykiet i paragonów, tablety czy komputery mobilne zapewniają widoczność towarów, przekładają się na lepszą obsługę klienta oraz rejestrują i gromadzą informacje, których analiza umożliwia bardziej świadome prowadzenie biznesu i zwiększanie zysku.

 

W jaki sposób zoptymalizować działania wielu urządzeń mobilnych w placówce handlowej, by poprawić efektywność funkcjonowania sklepu?

Rozważając inwestycję w nowe technologie warto sprawdzić, w jaki sposób ich producent zapewnia prawidłowe działanie całej floty urządzeń. Rozwinięta oferta wsparcia technicznego świadczy o tym, że mamy do czynienia z godnym zaufania partnerem biznesowym. Nasza firma oferuje klientom program Zebra OneCare, w ramach którego nasi eksperci wsparcia technicznego wspomagają przedsiębiorstwa w zapewnieniu bezawaryjnej pracy urządzeń oraz ich działania na optymalnym poziomie. W ramach tego programu dostępna jest m.in. usługa Asset Vissibilty Service, stworzona z myślą o zwiększeniu wydajności komputerów mobilnych i drukarek termicznych. Przedsiębiorstwa zyskują dzięki niej wgląd do takich informacji, jak stan, stopień wykorzystania i dostępność używanych urządzeń, co z kolei przekłada się na wyższą produktywność i wydajność operacyjną. Komputery mobilne czy drukarki odgrywają istotną rolę w pracy personelu sklepowego – łatwy dostęp do informacji o lokalizacji urządzeń, monity o stanie naładowania baterii lub potrzebie aktualizacji systemu operacyjnego wpływają na możliwość zapewnienia wysokiej produktywności załogi sklepu. Dostęp do tego rodzaju informacji stanowi duże udogodnienie, nawet w sklepie posiadającym nierozbudowaną flotę urządzeń. Tym bardziej wpływa na efektywność funkcjonowania placówki, w której wykorzystuje się setki urządzeń mobilnych.

Współczesny handel stawia na spersonalizowaną ofertę. Które z ostatnio wprowadzonych rozwiązań wychodzą naprzeciw temu trendowi?

Jak wynika z przeprowadzonego przez nas badania „Retail Vision Study” do 2021 r. inteligentne technologie mają zapewnić kupującym nowy poziom personalizacji, szybkości i wygody zakupów. Duża część detalistów będzie w stanie personalizować wizyty w sklepie, ponieważ większość z nich będzie wiedziała, kiedy konkretny klient jest w placówce. Posłużą do tego takie technologie, jak mikrolokalizacja, które pozwalają sprzedawcom detalicznym rejestrować więcej danych i gromadzić bardziej dokładne informacje o zachowaniu klientów. Co ciekawe, obecnie 36% detalistów w Europie wie, kiedy konkretny klient jest w sklepie, a liczba ta ma wzrosnąć ponaddwukrotnie do 2021 r. W tym roku wprowadziliśmy do naszej oferty rozwiązanie SmartLens, które umożliwia identyfikację i śledzenie trasy i lokalizacji kupujących, towaru i personelu w obrębie sklepu w czasie rzeczywistym. Rozwiązanie analizuje dane gromadzone w różnych punktach sklepu i zapewnia dostęp do przydatnych informacji, które pozwalają ulepszyć działania sklepu w zakresie promocji i umiejscawiania produktów, określić optymalne poziomy zaopatrzenia, czy wykryć i zidentyfikować zagubione towary. SmartLens zapewnia kompletny widok na cały sklep, podając z dokładnością do minuty informacje o lokalizacji oznaczonego inwentarza, pracowników, a także klientów, którzy zdecydowali się przystąpić do sieci lub skorzystać z aplikacji lojalnościowej. Za pomocą rozwiązania załoga sklepu otrzymuje dokładne dane o rozmieszczeniu towaru, dzięki czemu może reagować szybko na żądania czy pytania klientów. Sprzedawcy mogą też dbać o to, żeby najlepiej sprzedające się artykuły były widoczne w szczytowych okresach zakupowych, co pozwala zwiększyć obroty sklepu nawet o 20%. Z zastrzeżeniem obowiązujących przepisów prawnych, lokalizowanie pracowników pomaga wyznaczyć do obsługi klienta pracownika z odpowiednim doświadczeniem – takie działanie zwiększa prawdopodobieństwo sprzedaży oraz satysfakcję kupujących z poziomu obsługi.

Dziękujemy za rozmowę.

Kategoria: 

Podobne artykuły

Początek roku był dla naszych produktów bardzo dobry. Odnotowujemy duże wzrosty na paluszkach, precelkach, chipsach, orzeszkach, popcornie, a także na niedawno wprowadzonych krakersach. Nie wyróżniamy jednego produktu. Marka Beskidzkie staje się synonimem słonych przekąsek i to właśnie w nią inwestujemy.

Wzrost zainteresowania piwami z browarów regionalnych to zjawisko pozytywne, które przekłada się na zwiększoną sprzedaż większości browarów. Sytuacja, w której konsument ma większy wybór pozytywnie wpływa na możliwości małych niezależnych browarów.

Więcej w kategorii

2019-01-02
Rafał Masiak, Dyrektor Marketingu Hochland Polska
Wywiady Poradnika Handlowca
2018-04-04
Jerzy Hurnik, Dyrektor ds. Rozwoju, Handlu i Marketingu Virtu
Wywiady Poradnika Handlowca
2018-04-03
Adam Mokrysz, Prezes Zarządu Mokate SA
Wywiady Poradnika Handlowca
2018-02-22
Do przyjaciół handlowców!
Wywiady Poradnika Handlowca
2018-01-31
Jiři Vlasák, Prezes Zarządu Hoop Polska
Wywiady Poradnika Handlowca
X