Jesteś tutaj

Piotr Klepczarek, dyrektor regionalny na obszar Europy Centralnej w Zebra Technologies

„Poradnik Handlowca”: W jakich obszarach nowoczesne technologie przeznaczone dla handlu detalicznego mogą usprawnić zarządzanie typowym sklepem branży FMCG?

Piotr Klepczarek: Detaliści są świadomi tego, że muszą zwiększać konkurencyjność swoich placówek oraz szukać sposobów na optymalizację kosztów. Równocześnie w dużej liczbie sklepów nadal wykorzystywana jest dokumentacja papierowa oraz urządzenia konsumenckie. Rodzi to wiele problemów: sprzedawca nie ma pełnego wglądu do informacji o towarach, personel traci czas na ręcznym sprawdzaniu dostępności produktów, inwentaryzacja pochłania wiele godzin, nie ma również mowy o analizowaniu działalności oraz podejmowania w oparciu o taką analizę korzystnych biznesowo decyzji. Brak automatyzacji procesów zachodzących w sklepie przekłada się nie tylko na niski poziom obsługi klienta, lecz również na rentowność placówki. Z pomocą przychodzą jednak nowe technologie, które, co ważne, stają się również bardzo atrakcyjne cenowo. Takie rozwiązania, jak skanery kodów kreskowych, drukarki etykiet i paragonów, tablety czy komputery mobilne zapewniają widoczność towarów, przekładają się na lepszą obsługę klienta oraz rejestrują i gromadzą informacje, których analiza umożliwia bardziej świadome prowadzenie biznesu i zwiększanie zysku.

 

W jaki sposób zoptymalizować działania wielu urządzeń mobilnych w placówce handlowej, by poprawić efektywność funkcjonowania sklepu?

Rozważając inwestycję w nowe technologie warto sprawdzić, w jaki sposób ich producent zapewnia prawidłowe działanie całej floty urządzeń. Rozwinięta oferta wsparcia technicznego świadczy o tym, że mamy do czynienia z godnym zaufania partnerem biznesowym. Nasza firma oferuje klientom program Zebra OneCare, w ramach którego nasi eksperci wsparcia technicznego wspomagają przedsiębiorstwa w zapewnieniu bezawaryjnej pracy urządzeń oraz ich działania na optymalnym poziomie. W ramach tego programu dostępna jest m.in. usługa Asset Vissibilty Service, stworzona z myślą o zwiększeniu wydajności komputerów mobilnych i drukarek termicznych. Przedsiębiorstwa zyskują dzięki niej wgląd do takich informacji, jak stan, stopień wykorzystania i dostępność używanych urządzeń, co z kolei przekłada się na wyższą produktywność i wydajność operacyjną. Komputery mobilne czy drukarki odgrywają istotną rolę w pracy personelu sklepowego – łatwy dostęp do informacji o lokalizacji urządzeń, monity o stanie naładowania baterii lub potrzebie aktualizacji systemu operacyjnego wpływają na możliwość zapewnienia wysokiej produktywności załogi sklepu. Dostęp do tego rodzaju informacji stanowi duże udogodnienie, nawet w sklepie posiadającym nierozbudowaną flotę urządzeń. Tym bardziej wpływa na efektywność funkcjonowania placówki, w której wykorzystuje się setki urządzeń mobilnych.

Współczesny handel stawia na spersonalizowaną ofertę. Które z ostatnio wprowadzonych rozwiązań wychodzą naprzeciw temu trendowi?

Jak wynika z przeprowadzonego przez nas badania „Retail Vision Study” do 2021 r. inteligentne technologie mają zapewnić kupującym nowy poziom personalizacji, szybkości i wygody zakupów. Duża część detalistów będzie w stanie personalizować wizyty w sklepie, ponieważ większość z nich będzie wiedziała, kiedy konkretny klient jest w placówce. Posłużą do tego takie technologie, jak mikrolokalizacja, które pozwalają sprzedawcom detalicznym rejestrować więcej danych i gromadzić bardziej dokładne informacje o zachowaniu klientów. Co ciekawe, obecnie 36% detalistów w Europie wie, kiedy konkretny klient jest w sklepie, a liczba ta ma wzrosnąć ponaddwukrotnie do 2021 r. W tym roku wprowadziliśmy do naszej oferty rozwiązanie SmartLens, które umożliwia identyfikację i śledzenie trasy i lokalizacji kupujących, towaru i personelu w obrębie sklepu w czasie rzeczywistym. Rozwiązanie analizuje dane gromadzone w różnych punktach sklepu i zapewnia dostęp do przydatnych informacji, które pozwalają ulepszyć działania sklepu w zakresie promocji i umiejscawiania produktów, określić optymalne poziomy zaopatrzenia, czy wykryć i zidentyfikować zagubione towary. SmartLens zapewnia kompletny widok na cały sklep, podając z dokładnością do minuty informacje o lokalizacji oznaczonego inwentarza, pracowników, a także klientów, którzy zdecydowali się przystąpić do sieci lub skorzystać z aplikacji lojalnościowej. Za pomocą rozwiązania załoga sklepu otrzymuje dokładne dane o rozmieszczeniu towaru, dzięki czemu może reagować szybko na żądania czy pytania klientów. Sprzedawcy mogą też dbać o to, żeby najlepiej sprzedające się artykuły były widoczne w szczytowych okresach zakupowych, co pozwala zwiększyć obroty sklepu nawet o 20%. Z zastrzeżeniem obowiązujących przepisów prawnych, lokalizowanie pracowników pomaga wyznaczyć do obsługi klienta pracownika z odpowiednim doświadczeniem – takie działanie zwiększa prawdopodobieństwo sprzedaży oraz satysfakcję kupujących z poziomu obsługi.

Dziękujemy za rozmowę.

Kategoria: 

Podobne artykuły

Okres przedświąteczny to zdecydowanie czas, w którym konsumenci najczęściej sięgają po produkty czekoladowe. Kupują je dla siebie, ale także jako prezent dla najbliższych. W tym roku firma Mieszko inspiruje konsumentów do podarowania swoim bliskim wyjątkowego upominku. Specjalnie zaprojektowane opakowania oraz zupełnie nowe receptury pralin stworzone w oparciu o naturalne składniki, z pewnością będą doskonałym pomysłem na sprawienie radości swoim bliskim.

 Rodzina Lubelskie to alkohole, które od wielu lat towarzyszą Polakom przy różnych okazjach. Są naturalnym wyborem przy zakupie alkoholi smakowych. Polacy sięgają po owocowe smaki coraz częściej. Zmieniła się kultura spożywania, która nakierowana jest na smakowanie, sączenie drinków. Lubelska doskonale wpisała się w ten trend. Powiększająca się każdego roku oferta smakowa to nasz świadomy krok w rozwój tego produktu, który jest liderem rynku w swojej kategorii. 

Więcej w kategorii

X