Jesteś tutaj

Catman Group: Merchandising kategorii – Napoje bezalkoholowe

Napoje bezalkoholowe to kategoria, którą każdy sklep musi posiadać przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, „człowiek nie wielbłąd i pić musi” – co oznacza, że klient musi „gdzieś” kupować produkty w stanie ciekłym. Po drugie, to kategoria, na której można całkiem dobrze zarobić pod warunkiem, że poświęci się jej odrobinę uwagi i… bardzo dużo pracy.

W jaki sposób dobrać asortyment do sklepu?

W skład kategorii napoje bezalkoholowe można zaliczyć takie produkty, jak: soki, nektary, napoje, woda, izotoniki i energetyki oraz syropy, napoje herbaciane i herbaty mrożone. I co tu dużo mówić, prawie wszystkie te grupy asortymentowe sklep powinien posiadać w swojej ofercie. Chcąc wejść głębiej w asortyment, można doliczyć się 47 grup produktów! Jest w czym wybierać. Dobra wiadomość jest taka, że nie cały asortyment trzeba posiadać. Dobór asortymentu zależy od tego, czy sklep ma klienta stałego czy przelotnego, a to zazwyczaj zależne jest od lokalizacji. Podstawowa zasada w doborze asortymentu w tej kategorii jest następująca. Im więcej klientów przelotnych, tym węższy asortyment. Wiąże się to z tym, że klient przelotny przychodzi do sklepu, ponieważ chce mu się pić lub mu się spieszy i robi zakupy z tego asortymentu, który jest w sklepie. Podstawowy wybór wód, soków i napojów oraz napojów energetycznych to podstawa. W sklepie tzw. osiedlowym warto wziąć pod uwagę inną zasadę. Im młodszy klient, tym więcej produktów w średniej wielkości i małych opakowaniach. Nie powinno zabraknąć wody, w tym wody smakowej. Soków i soczków w kartonach butelkach, o zróżnicowanym smaku. Napojów izotonicznych i energetycznych oraz napojów gazowanych. Trzecią zasadą jest posiadanie produktów markowych i reklamowanych. Taki asortyment, szczególnie w sezonie letnim, to złota żyła dla handlowca. Czwarta zasada doboru asortymentu jest związana z zasobnością portfela klientów. Im bogatszy klient, tym asortyment powinien być lepszej jakości oraz być na czasie, czyli modny. Woda premium i importowana bogata w różnorodne składniki. Soki o podwyższonej jakości, w tym tłoczone oraz mieszanki smakowe i soki warzywne. Napoje izotoniczne i energetyczne oraz z zielonej herbaty. Nie należy również zapominać o produktach typowo dedykowanych dla kobiet i reklamowanych jako poprawiające zdrowie i urodę.

Gdzie powinna być ulokowana kategoria w sklepie?

Warto pamiętać o następujących zasadach.

Wszystkie produkty o małej pojemności, które klienci chcą spożywać zimne – powinny znaleźć się w lodówce. Cola, mrożona herbata oraz izotoniki i energetyki muszą być schłodzone, bo tylko w tej sytuacji działają jak produkty impulsowe. Inaczej mówiąc, klienci są w stanie je kupić, nawet jeśli nie przyszli do sklepu z tym zamiarem.

Duże opakowania oraz wielopaki powinny być w pobliżu kasy. Wygoda klienta to podstawa. Dźwiganie ciężaru nie należy do przyjemności, tym bardziej że w koszyku mogą się też znajdować produkty narażone na zgniecenie lub całkowite uszkodzenie. A każdy produkt uszkodzony, który nie przeszedł przez kasę, to czysta strata dla handlowca.

Kategoria powinna być w pobliżu takich kategorii, jak: słone przekąski, ciastka i słodycze oraz alkohol, jeśli jest w ofercie sklepu. Bliska lokalizacja tych kategorii powoduje wzrost zakupów komplementarnych, co przyczynia się do wzrostu wartości koszyka.

W jaki sposób powinna wyglądać ekspozycja?

Eksponując produkty w tej kategorii, należy przestrzegać kilku podstawowych zasad.

Przejrzystość i czytelność. Należy wyraźnie oddzielić od siebie poszczególne kategorie produktów tak, by klienci mogli łatwo odnaleźć poszukiwany produkt. Niezbędne jest również rozdzielenie produktów ze względu na rodzaj opakowania: karton, butelka, puszka.

Ergonomiczność zakupów. Produkty cięższe zawsze powinny być ustawione niżej, a lżejsze na wyższych półkach. Zasada oczywiście nie dotyczy produktów o małej pojemności 0,2 i 0,5 litra, w tym produktów dla dzieci.

Ergonomiczność półki. Każdy centymetr półki powinien być maksymalnie wykorzystany pojemnościowo, a półki powinny być dopasowane do wielkości opakowań.

Zyskowność. Liderom rynkowym, jak i nowościom oraz produktom wysokomarżowym, należy się najlepsze miejsce. Należy im się również więcej miejsca, tak by przy ich dużej rotacji nie powodować braków na półce.

Sprzedaż impulsowa. Kasa i jej okolice to dobra lokalizacja na sprzedaż produktów z tej kategorii. Specjalna minilodówka z topowym napojem energetycznym to bez wątpienia dobre rozwiązanie.

W jaki sposób uniknąć problemów w zarządzaniu tą kategorią produktów?

Zapas, zapas i jeszcze raz zapas. Zbyt mała ilość produktów, to w sezonie wiosenno-letnim pewne straty.

Codzienny merchandising. Kilkukrotna obecność przy półce oraz lodówce, w celu sprawdzenia dostępności produktów, to obowiązek personelu.

 

Piotr Ignaczak

Catman Group

Kategoria: 

Podobne artykuły

Po okresie zimnych dni przychodzi czas na wiosenną aurę, która budzi sklep do życia. Pierwsze oznaki pobudzenia to niewątpliwie okres świąteczny. Tuż zaraz następuje przygotowanie do weekendu majowego, od którego zazwyczaj zaczyna się sezon na sprzedaż napojów bezalkoholowych. Kategorii, która ma niewątpliwie znaczący udział zarówno w przychodach, jak i… ilości pracy.

Data wydarzenia: 
2013-10-31

Stawiając na asortyment ściśle powiązany ze świąteczną specyfiką, od października trzeba szykować miejsca na półce wyprzedając zapasy produktów po sezonie letnim. Jeśli nie zrobimy z dużym wyprzedzeniem, a zajmiemy się tym w okresie przed samymi świętami, będziemy musieli zastosować promocje do ich sprzedania.

X