Catman Group: Kategoria produktów nabiałowych

Porady

Catman Group: Kategoria produktów nabiałowych

Produkty nabiałowe należą do kategorii produktów świeżych, a co za tym idzie, są  produktami pierwszej potrzeby. Analizując sprzedaż paragonową można zauważyć, że w 6 na 8 koszyków, znajdzie się przynajmniej jeden z takich produktów jak:  Mleko, śmietana, kefir lub  maślanka, masło, mix lub margaryna, jogurt, deser, ser twarogowy oraz ser topiony lub żółty. Oznacza to, że po tę grupę produktów klienci przychodzą nie tylko specjalnie, ale przede wszystkim często i powtarzalnie. Dlatego, zdecydowanie warto poświęcić czas, na zajęcie się tą kategorią

Dobór asortymentu

Konsumenci, od dawna już nie tylko chcą kupić mleko, masło i ser.  Coraz chętniej sięgają po produkty o obniżonej zawartości tłuszczu (sery i jogurty typu light lub 0%) oraz funkcjonalne, czyli takie, które mają właściwości prozdrowotne np. jogurty z probiotykami. Należy także wspomnieć, że produkty nabiałowe zaczynają konkurować z innymi segmentami produktów, m.in. ze słodyczami. Chodzi tu o wszelkiego rodzaju puddingi i desery mleczne, które klienci traktują jako znacznie zdrowsze niż słodycze.

Radzimy

Podzielić asortyment na trzy rodzaje: produkty obowiązkowe, czyli te, bez których klient się nie może obejść. Produkty wskazane, które klienci traktują jako uzupełnienie zakupów ponieważ je lubią i są po prostu potrzebne w domowej lodówce. Produkty „na dokładkę”, które mogą lecz nie muszą trafić do klienckiego koszyka ze względu na ich specyfikę.

Merchandising produktów nabiałowych.

Nabiał, to przede wszystkim kategoria rodzajowa i w związku z tym, produkty w regale chłodniczym przede wszystkim układamy podkategoriami, które są czytelne i zrozumiałe dla klientów. Tylko w ten sposób, umożliwimy klientom na szybkie i wygodne zakupy. 

W podkategoriach, radzimy kierować się następującymi zasadami ekspozycyjnymi:

    t

  • Procentowa % zawartość tłuszczu. Od lewej strony układamy produkty o wyższej zawartości tłuszczu.
  • t

  • Cena. Droższe produkty, powinny znaleźć się z lewej strony.
  • t

  • Marka. Im bardziej rozpoznawalna marka, tym powinna zajmować lepszą lokalizację na półce.
  • t

  • Produkty regionalne. Warto pomyśleć nad specjalnie wyszczególnioną strefą.
  • t

  • Sprzedaż. Produkty o najlepszej rotacji powinny mieć zwielokrotnioną ilość „twarzyczek”.
  • t

  • Termin do spożycia. Produkty z krótszym terminem, powinny zajmować pierwsze szeregi na półce w regale zgodnie z zasadą „pierwsze weszło, pierwsze wyszło”.   

*Mleko typu UHT nie wymaga chłodzenia i może zająć miejsce obok regałów chłodniczych.

Ciekawostki merchandisingowe

W regałach chłodniczych, coraz częściej wydziela się strefy ekspozycyjne na produkty regionalne. Należy jednak pamiętać, że taka strefa powinna być dobrze widoczna dla klientów. Oznacza to, że trzeba na nią przeznaczyć dość dużo miejsca.

Inną ciekawostką, jest strefa nowości. W strefie tej, znajdują się produkty, które detalista chce sprawdzić, czy się przyjmą w ofercie.

Kolejną nowością jest strefa codziennej promocji. Znajdą się tu wszystkie produkty, które detalista chce wypromować danego dnia tygodnia.

Pamiętajmy również o klientach, których interesują produkty wyprzedażowe.  

Radzimy

Wychodzić poza schematy i szukać wciąż nowych rozwiązań ekspozycyjnych. Właśnie aktywność i innowacyjność pozwala budować wizerunek sklepu, który pozytywnie zaskakuje klientów. A na tym przecież, powinno nam jako handlowcom zależeć.

Piotr Ignaczak 

Catman Group