Seniorzy wolą mniejsze sklepy

Aktualności

Seniorzy wolą mniejsze sklepy

29 września 2016

Wraz ze wzrostem liczebności grupy konsumentów zwanej umownie silver generations, rośnie ich znaczenie dla wybranych gałęzi gospodarki, w tym dla handlu i sektora FMCG – informuje Gfk. Obecnie udział tej grupy nabywców w całkowitej wartości zakupów dokonywanych przez polskie gospodarstwa domowe wynosi 29,9%, a w 2035 r. ma osiągnąć poziom 36,9%.Osoby w wieku 60 lat i więcej dysponują 21% ogólnej siły nabywczej polskiej populacji. Według definicji GfK, to całkowita wartość towarów i usług, jakie ludność zamieszkała w danym obszarze może nabyć w ciągu roku. Roczna wartość zakupów dla gospodarstw domowych prowadzonych przez tę grupę konsumentów łącznie wynosi obecnie 48,2 mld złotych, wydanych w trakcie przeciętnie 464 wizyt w sklepach. Struktura wydatków tych gospodarstw domowych na FMCG w podziale na poszczególne formaty wygląda następująco: dyskonty 21%, supermarkety 17%, tradycyjne sklepy spożywcze 15%, sklepy wielobranżowe 14%, hipermarkety 12%, drogerie 3% i inne miejsca dokonywania zakupów 17%. Wyniki badania przeczą licznym stereotypom, jakie powszechnie obowiązują na temat populacji konsumentów-seniorów. Na przykład grupa silver generation w zasadzie dobrze orientuje się w cenach poszczególnych produktów. Dobrą orientację deklaruje 75% z nich. Chętnie korzystają z promocji cenowych. Niemniej jednak podczas dokonywania zakupów nie kierują się tylko przystępną ceną i promocją, często decydują się na produkty sprawdzone, ceniąc sobie dobrą jakość. Seniorzy większą wagę przywiązują do produktów świeżych, ekologicznych oraz do poczucia większej odpowiedzialności za środowisko, w którym żyją. Równocześnie seniorzy wykazują się większym przywiązaniem do marek, które zwykle kupują, a także do zakupów w tym samym sklepie. Doceniają atmosferę mniejszych i specjalistycznych placówek. To przywiązanie do marek wynika z niechęci do ryzyka związanego z zakupami nieznanych produktów. Przekładają sprawdzoną jakość ponad promowane nowości, a „markowość” produktów jest dla nich gwarancją jakości. Szczególnie jest to widoczne w przypadku żywności, na której nie oszczędzają. Często odbywa się to kosztem wydatków na dobra trwałe i inne kategorie non-food. 55% deklaruje, iż nie lubi zmieniać marek, do których jest już przyzwyczajona, a 48% czuje się przywiązana do marek, które kupuje.

Źródło: Gfk