Równi w Biznesie

W Polsce coraz więcej mleka trafia do konsumentów przez zorganizowany rynek, co oznacza, że gospodarstwa rolne coraz mniej mleka sprzedają bezpośrednio lub zużywają na własne potrzeby. Główną rolę na tym rynku odgrywają mleczarnie oraz sklepy detaliczne, przez które produkty trafiają do konsumentów. Dziś ok. 70% mleka w Polsce jest dystrybuowane za pośrednictwem sklepów wielkoformatowych.

Kto decyduje o tym, jakie soki i nektary piją Polacy? Bardzo duże znaczenie ma to, gdzie zwykle je kupują, ponieważ trendy na tym rynku poprzez ceny i ofertę produktową wyznaczają przede wszystkim dyskonty i duże sieci handlowe. Nie bez znaczenia jest też polityka dystrybucyjna i cenowa największych producentów soków i nektarów. Świadczą o tym wyniki najnowszego rankingu „Równi w Biznesie” przygotowanego przez Grupę Eurocash.

W małoformatowych sklepach sprzedaje się ponad połowę kupowanych  w całej Polsce napojów gazowanych. W kolejnej edycji rankingu „Równi w Biznesie”, Grupa Eurocash i Polska Izba Handlu oceniły 10 największych pod względem wartości sprzedaży firm, sprzedających w Polsce napoje gazowane.

Woda butelkowana to jeden z najczęściej kupowanych produktów w Polsce i jako artykuł pierwszej potrzeby jest dostępna w każdym sklepie spożywczym. Pomimo tego nie w każdym miejscu znajduje się pełną ofertę. W kolejnej edycji rankingu największych firm oferujących w Polsce butelkowane wody Grupa Eurocash wraz Polską Izbą Handlu, oceniła, czy strategie stosowane przez producentów nie pomniejszają znaczenia małoformatowych sklepów.

W kategorii „Soki i nektary” najlepszy okazał się znany głównie z produktów o krótkim terminie przydatności do spożycia Marwit. Tuż za nim na podium plasuje się koncern Maspex, a trzeci w zestawieniu dziesięciu największych firm operujących w tej kategorii jest Pure Plus – producent znanych napojów na bazie soku z aloesu.

Prezentujemy najnowszą, piątą odsłonę rankingu „Równi w Biznesie”. Przygotowany został przez Polską Izbę Handlu w celu pokazania, w jaki sposób działający na polskim rynku producenci wody butelkowanej współpracują z niezależnym handlem detalicznym. Wyróżniając tych, którzy sprawiedliwie traktują zarówno wielkoformatowe, jak i małoformatowe sklepy, promuje on dobre praktyki i inicjuje dyskusję o kondycji polskiego handlu.

W kategorii „Napoje gazowane” najlepsza okazała się czeska Kofola. Za nią na podium znalazły się firma Zbyszko z Radomia i Victoria Cymes
z Wałcza. Pod względem właściwego podejścia do różnej wielkości podmiotów na rynku detalicznym lokalni producenci wyprzedzają globalne koncerny.

 

W kategorii „Wódka” na podium rankingu organizowanego przez Polską Izbę Handlu mamy bardzo różnorodnych produ­centów: producenta tradycyjnego litewskiego trunku, wielką grupę skupiającą zarówno polskie, jak i międzynarodowe marki oraz polskiego wytwórcę. Kolejny raz – tak jak w przypadku producentów mleka i piwa – dostajemy dowód na to, że każdy może być godnym naśladowania wzorem, czyli „Równym w Biznesie”. 

W kategorii „Piwo” bezkonkurencyjni są lokalni producenci, ale na podium znalazł się również globalny koncern. Jest to wymierny dowód na to, że będąc wielkim, można dbać o rynek małoformatowy.

Polska Izba Handlu od lat wspiera rozwój małoformatowych sklepów w Polsce i dba o ich pozycję na rynku. Stąd inicjacja programu wyróżniającego producentów, którym niezależna przedsiębiorczość oraz rynek małoformatowy nie pozostają obojętne. 

Strony

X