powierzchnie handlowe

Pomimo wprowadzenia częściowego zakazu handlu w niedzielę rozwój rynku powierzchni handlowych w Polsce nie zwalnia tempa. Planowana podaż na koniec 2018 r. powinna osiągnąć rekordowy w ostatnich trzech latach poziom wynoszący ok. 490 tys. mkw. 52% tej powierzchni zostanie oddane w miastach powyżej 400 tys. mieszkańców, a 42% w miejscowościach poniżej 100 tys. mieszkańców – wynika z raportu Marketbeat przygotowanego przez Cushman & Wakefield.

Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield opublikowała kolejną edycję raportu MarketBeat poświęconego sektorowi handlowemu. W pierwszym półroczu 2018 r. przybyło 180 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, a do końca roku powinno otworzyć się kolejne 330 tys. mkw. Oznaczać to będzie wzrost o ponad 25% w stosunku rocznym. Tym samym całkowity wolumen dostępnej powierzchni handlowej przekroczy 14,8 mln mkw. Za te wzrosty w dużej mierze odpowiadają inwestycje w miejscowościach do 100 tys. mieszkańców, gdzie zlokalizowane będzie aż 40% tegorocznych otwarć.

Według najnowszej analizy opracowanej przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield, w pierwszej połowie br. całkowita wartość transakcji inwestycyjnych w Polsce przekroczyła 3 mld euro, zamykając pierwsze półrocze z wynikiem 3 246 mln euro, co oznacza wzrost aż o 113% w porównaniu z pierwszym półroczem 2017 r. Największy udział zapewniły nieruchomości handlowe.

Ponad pół miliona mkw. powierzchni handlowej pozostaje aktualnie w budowie, większość zostanie oddana do użytku jeszcze w tym roku. Podaż w całym kraju przekroczyła 11,77 mln mkw. – wynika z raportu CBRE "Rynek handlowy w Polsce w I półroczu 2018".

Wolumen transakcyjny w pierwszym kwartale 2018 r. wyniósł blisko 2,4 mld EUR, jest to drugi najwyższy wynik kwartalny w historii. Wolumen w tym czasie był aż o 900% wyższy w porównaniu z analogicznym okresem 2017 r.

2017 rok przyniósł oddanie do użytku kilku długo wyczekiwanych centrów handlowych. Zwłaszcza druga połowa roku obfitowała w ważne inauguracje, na rynku pojawiły się m.in. Galeria Północna w Warszawie, Wroclavia we Wrocławiu, Skende Shopping w Lublinie oraz Serenada w Krakowie.

Jak wynika z raportu MarketBeat, firmy doradczej Cushman & Wakefield, w 2017 r. oddano w Polsce do użytku 422 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. W budowie jest ponad 500 tys. mkw., z czego prawie 80% zostanie oddanych do użytku w tym roku.

Powierzchnia handlowa w Polsce nadal będzie rosnąć, choć już teraz nasycenie rynku przekracza europejską średnią. Nowe obiekty handlowe będą się pojawiać głównie w mniejszych miastach i na ścianie wschodniej. W większych miastach zarządcy obiektów skoncentrują się na poprawie jakości już istniejących powierzchni, natomiast deweloperzy – na rozwoju ulic handlowych.

X

Przeczytaj również