powierzchnia handlowa

W związku ze spowolnieniem aktywności deweloperskiej w sektorze handlowym, w minionym półroczu w strukturze najmu dominowały renegocjacje, rozszerzenia i relokacje. Do użytku oddano około 170 tys. mkw. powierzchni usługowo-handlowej. Tym samym całkowite zasoby przekroczyły 12 mln mkw. – podsumowuje Colliers International.

Z najnowszego raportu „DNA of Real Estate Q2 2019”, opracowanego przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield, wynika, że w drugim kwartale bieżącego roku czynsze w sektorze nieruchomości logistycznych w Europie znacząco wzrosły przy silnym popycie ze strony inwestorów, co spowodowało spadek stóp kapitalizacji o 2 punkty bazowe. Natomiast stopy kapitalizacji na europejskich rynkach nieruchomości handlowych pozostały na dotychczasowym poziomie.

Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield podsumowuje pierwszą połowę 2019 r. na polskim rynku handlowym. W tym czasie nowoczesne zasoby powierzchni handlowej powiększyły się o ponad 230 tys. mkw. Aż 40% nowej podaży w 2019 r. zostanie dostarczona na rynki miast o liczbie mieszkańców nieprzekraczającej 200 tys.

Główne trendy i wyzwania przed jakimi stoi rynek nowoczesnej powierzchni handlowej okazują się: wzrost małych rynków, brak dużych projektów, rozbudowa istniejących centrów i galerii oraz polaryzacja rynku spowodowana rozwojem e-commerce oraz zakazem handlu w niedziele – wynika z raportu przygotowanego przez BNP Paribas Real Estate Poland.

W pierwszej połowie 2019 r. sektor nowoczesnego handlu w Polsce powiększył się o ok. 225 tys. mkw. powierzchni najmu i w rezultacie na koniec czerwca osiągnął 14,8 mln mkw. Do końca 2019 r. rynek może przebić pułap 15 mln mkw. powierzchni, o ile nie nastąpią znaczące opóźnienia w otwieraniu realizowanych obecnie projektów – wynika z raportu przygotowanego przez BNP Paribas Real Estate Poland.

Colliers International podsumowuje 2018 r. na rynku powierzchni handlowych w miastach regionalnych. W 10 przeanalizowanych lokalizacjach istnieje obecnie 70 centrów handlowych, które obsługują łącznie ok. 2,3 mln klientów ­– wynika z raportu „Centra handlowe w miastach regionalnych”. W 2018 r. na jedno centrum handlowe przypadało średnio 33 tys. potencjalnych konsumentów, z czego najwięcej w Częstochowie, a najmniej w Rzeszowie i Lublinie.

Od 2009 r. niemal dziesięciokrotnie wzrosła wartość inwestycji w magazyny na polskim rynku. Powierzchni handlowej jest dwa razy więcej niż 10 lat temu – wynika z analizy CBRE, będącej odpowiedzią na #10yearschallenge. Ostatnia dekada na rynku nieruchomości komercyjnych to przede wszystkim diametralne zmiany. Nie tylko znacznie przybyło nowych budynków, lecz także zmieniła się ich jakość.

Kraje regionu CEE sfinalizowały transakcje nieruchomościowe o wartości 13,23 mld euro. Inwestycje na polskim rynku nieruchomości komercyjnych rosły już czwarty rok z rzędu, kończąc 2018 r. wynikiem 7,2 mld euro. To prawie o 2,2 mld euro wyższy rezultat niż w do tej pory najlepszym 2006 r.

Całkowita wielkość powierzchni handlowej oddanej do użytku w 2018 r. wyniosła ok. 420 tys. mkw. Zasoby powierzchni handlowej powiększyły się o 3% osiągając poziom 14,7 mln mkw. Prawie 30% nowej podaży stanowiły małe centra i parki handlowe o powierzchni poniżej 20 tys. mkw. Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield podsumowuje rynek powierzchni handlowych w Polsce w 2018 roku.

Jak szacuje JLL, podaż powierzchni handlowej w Polsce przekroczyła już 14 mln mkw., a rynek w samym 2018 r. wzbogacił się o około 417 tys. mkw. nowej powierzchni w ramach wszystkich formatów. Największe otwarcia mijającego roku to premiera Forum Gdańsk (62 tys. mkw.), otwarcie Libero w Katowicach (45 tys. mkw.) oraz Gemini Park w Tychach (36,6 tys. mkw.).

Strony

X