powierzchnia handlowa

Pomimo niskiego przyrostu podaży na rynku powierzchni handlowej w 2019 r., 12 najbliższych miesięcy zapowiada się intensywnie. W planach jest co najmniej 390 tys. mkw. GLA ­– wynika z raportu „Real Estate Market Outlook 2020 Polska” przygotowanego przez CBRE.

Ostatnie pięć lat w sektorze handlowym to okres systematycznie malejącej dynamiki przyrostu nowoczesnej podaży handlowej. Rokrocznie spada wolumen nowo oddawanych obiektów handlowych. Średnia roczna nowa podaż z ostatnich 5 lat była o 25% niższa od przeciętnego wolumenu z lat 2010-2014. Główną przyczyną takiej sytuacji jest nasycanie się aglomeracji wielkoformatowymi obiektami handlowymi, natomiast systematycznie rośnie zarówno liczba jak i wolumen projektów realizowanych w mniejszych miejscowościach, tj. o populacji poniżej 100 000 mieszkańców. Oczekuje się, że w najbliższych latach to właśnie te lokalizacje będą charakteryzować się najwyższą dynamiką rozwoju.

Stopniowe nasycanie się polskiego rynku tradycyjnymi formatami będzie zachęcać w 2020 r. deweloperów do poszukiwania alternatywnych inwestycji (np. projektów mixed-use, typu convenience czy małych parków handlowych) oraz nowych lokalizacji (m.in. coraz mniejszych miast, nawet poniżej 50.000 mieszkańców). W rezultacie przełoży się to na wzrost zainteresowania gruntami oraz nieruchomościami zabudowanymi do przebudowy i zmiany funkcji w takich lokalizacjach – analizują eksperci Knight Frank.

Od początku 2019 roku w Polsce do użytku oddano niemal 215 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, a wynik ten okazał się o około 20% wyższy od zarejestrowanego w analogicznym okresie 2018 r. ­– wynika z raportu przygotowanego przez Knight Frank.

Na koniec III kwartału 2019 r. całkowite zasoby powierzchni handlowej w Polsce przekroczyły 15 mln mkw. Analitycy Cushman & Wakefield wskazują, że w wyniku wysokiego nasycenia rynku centrów handlowych w dużych miastach, zainteresowanie deweloperów przesunęło się na mniej nasycone rynki mniejszych miejscowości, a także na inne formaty handlowe, takie jak na przykład obiekty wielofunkcyjne.

Jak wynika z raportu „European Shopping Centre: The Development Story” firmy doradczej Cushman & Wakefield, w 2018 r. deweloperzy wprowadzili na rynek 2,6 mln mkw. nowej powierzchni w centrach handlowych, a więc o 28% mniej niż w roku poprzednim.

W związku ze spowolnieniem aktywności deweloperskiej w sektorze handlowym, w minionym półroczu w strukturze najmu dominowały renegocjacje, rozszerzenia i relokacje. Do użytku oddano około 170 tys. mkw. powierzchni usługowo-handlowej. Tym samym całkowite zasoby przekroczyły 12 mln mkw. – podsumowuje Colliers International.

Z najnowszego raportu „DNA of Real Estate Q2 2019”, opracowanego przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield, wynika, że w drugim kwartale bieżącego roku czynsze w sektorze nieruchomości logistycznych w Europie znacząco wzrosły przy silnym popycie ze strony inwestorów, co spowodowało spadek stóp kapitalizacji o 2 punkty bazowe. Natomiast stopy kapitalizacji na europejskich rynkach nieruchomości handlowych pozostały na dotychczasowym poziomie.

Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield podsumowuje pierwszą połowę 2019 r. na polskim rynku handlowym. W tym czasie nowoczesne zasoby powierzchni handlowej powiększyły się o ponad 230 tys. mkw. Aż 40% nowej podaży w 2019 r. zostanie dostarczona na rynki miast o liczbie mieszkańców nieprzekraczającej 200 tys.

Główne trendy i wyzwania przed jakimi stoi rynek nowoczesnej powierzchni handlowej okazują się: wzrost małych rynków, brak dużych projektów, rozbudowa istniejących centrów i galerii oraz polaryzacja rynku spowodowana rozwojem e-commerce oraz zakazem handlu w niedziele – wynika z raportu przygotowanego przez BNP Paribas Real Estate Poland.

Strony

X