Porzeczki mają coraz więcej konsumentów, Kantar 2020-2023

Gospodarka

Porzeczki mają coraz więcej konsumentów, Kantar 2020-2023

Liczba konsumentów porzeczek rośnie systematycznie. Trend dotyczy zarówno czarnej, jak i czerwonej porzeczki i ich przetworów. Czarną porzeczkę i jej przetwory je ponad 1/4 Polaków, czerwoną w lecie jadła blisko 1/3. To najwyższy wyniki w historii realizowanego od 4 lat comiesięcznego monitoringu konsumpcji.

Rosnąca konsumpcja

Liczba konsumentów porzeczki rośnie systematycznie. Trend dotyczy zarówno czarnej, jak i czerwonej porzeczki i ich przetworów.

Czarne porzeczki i ich przetwory w lecie br. jadło 26% Polaków, czyli 8,4 mln osób. Liczba konsumentów wzrosła o 300 tys. względem deklaracji z 2022 r., kiedy wyniosła 8,1 mln (25%). To wyrównany najwyższy wynik sierpniowych pomiarów, włącznie z okresem wzmożonej konsumpcji owoców w czasie pandemii.

Latem br. porzeczki czerwone i ich przetwory jadło 9,7 mln konsumentów (30% populacji dorosłych Polaków). To najwyższy wynik sierpniowych pomiarów. W sierpniu 2022 r. – 8,4 mln (26%), co oznacza wzrost o 1,3 mln osób.

Warto przypomnieć, że dla czerwonej porzeczki lipiec był miesiącem najwyższej konsumpcji. Jej poziom był wtedy jeszcze wyższy, rekordowy w historii prowadzonych pomiarów.

Dla nas, plantatorów, ale także dla całej branży nie ma lepszej wiadomości niż ta, że nasze owoce znajdują tak duże uznanie wśród konsumentów. Wzrost zainteresowania owocami jagodowymi i ich konsumpcja to najlepsza nagroda dla producentów za ich trud i całe serce włożone przy produkcji. Porzeczki to owoce na trwałe zapisane w historii naszego społeczeństwa. Dzięki wysiłkowi wielu ludzi przypominamy o ich obecności i niezwykłych walorach. Przez cały rok cieszą nasze podniebienie, korzystnie wpływając na zdrowie i urodę. Cieszą także różnorodnością kolorów, poprawiając nam codzienne samopoczucie. Rośnijmy w siłę razem z naszymi polskimi superowocami – mówi Piotr Baryła, prezes Polskiego Stowarzyszenia Plantatorów Porzeczek.

Wzrost liczby konsumentów „lato do lata”

W porównaniu z latem 2022 roku liczba konsumentów czerwonych porzeczek i ich przetworów wzrosła o 15%. To drugi wynik, szybciej rosła jedynie jeżyna.

W porównaniu z latem 2022 roku czarnej porzeczce i jej przetworom przybyło 1,9 mln nowych konsumentów. Więcej konsumentów zyskała tylko malina. W skali 3 lat, w porównaniu „lato 2020 do lata 2023 roku”, deklaracje spożycia czarnej porzeczki i jej przetworów wzrosły o 63%, z 5,2 mln do 8,4 mln konsumentów. Jedynie w przypadku jeżyn wzrost był wyższy i wyniósł 75%, liczba konsumentów wzrosła z 5,2 mln do 9,1 mln. Duży był także wzrost liczby konsumentów aronii i jej przetworów od 2020 r. – wyniósł 46%.

Więcej o walorach porzeczek na stronie PolskieSuperowoce.pl oraz w materiale Porzeczki – dowiedz się, co zdrowego w sobie kryją.

Wyniki monitoringu konsumpcji 2020-2023

Projekt badań konsumpcji został zainicjowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w odpowiedzi na wyzwania związane z promocją roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu Polaków. Monitoring został rozpoczęty w lutym 2020 roku.

Badania realizuje Kantar w ramach projektu „CORE TEAM – promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora”. Są one finansowane z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Dostarczają informacji na temat liczby konsumentów i częstotliwości konsumpcji poszczególnych gatunków i ich przetworów.

Aktualizowane wyniki dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl.

Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

oprac. red.