Płatności bezgotówkowe

Liczba terminali i kart płatniczych oraz wartość i liczba transakcji bezgotówkowych w Polsce dynamicznie rosną. Polska jest również w światowej czołówce pod względem liczby kart zbliżeniowych i terminali, które takie transakcje obsługują. Polacy wykonują również rekordową liczbę transakcji zbliżeniowych.

Dnia 14 września 2019 r. wchodzi w życie dyrektywa PSD2, która zmienia sposób, w jaki będzie się płacić za zakupy. Nowe przepisy mają na celu zwiększyć bezpieczeństwo finansów klientów w dobie postępującej cyfryzacji. W związku z tym, że pojawia się wiele pytań i wątpliwości, jak będą wyglądać płatności w sklepach od drugiej połowy września, Mastercard przygotował praktyczny przewodnik, w którym odpowiada na najważniejsze pytania.

Płatności bezgotówkowe cieszą się na polskim rynku coraz większą popularnością. W obrocie jest już ponad 41 mln kart, akceptowalnych niemal 800 tysiącach terminali, a za pomocą BLIK tylko w I kwartale tego roku dokonano blisko 40 mln transakcji. Jak ocenia Edyta Tararuj z PKO Banku Polskiego – rosnąca popularność to zasługa większej wygody płatności bezgotówkowych.

Ponad 99,9% terminali płatniczych używanych w Polsce obsługuje płatności zbliżeniowe, wynika z danych Visa. W ciągu najbliższych tygodni Polska ma się stać pierwszym krajem na świecie, w którym zbliżeniowo będzie można zapłacić w każdym punkcie sprzedaży.

Nowoczesny handel detaliczny nie może istnieć bez sprawnego systemu płatniczego. Musi być on dostosowany do potrzeb i zwyczajów współczesnego konsumenta, który coraz chętniej na co dzień korzysta z technologicznych udogodnień. Obecnie standardem są płatności bezgotówkowe i zbliżeniowe. Jednak oczekiwania konsumentów na innowacje w tej dziedzinie wciąż rosną.

Mastercard zaprezentował wyniki badania „Przedsiębiorca w bezgotówkowym świecie”, które dotyczy postaw małych i średnich firm wobec przyjmowania płatności bezgotówkowych. Z badania wyłania się obraz polskiego przedsiębiorcy, który coraz częściej rozumie potrzebę posiadania terminala płatniczego i dostrzega korzyści płynące z akceptacji płatności bezgotówkowych.

Mastercard opublikował wyniki badania  pt. „Mapa Polski bezgotówkowej”, które dotyczy popularności płatności kartą w poszczególnych regionach. Ma ono na celu poznanie, w których częściach kraju płatności bezgotówkowe są najbardziej rozpowszechnione oraz określenie, jaki ma to związek z postawami konsumentów i ich dostępem do terminali płatniczych.

Rozpoczęła się nowa kampania, która ma przypomnieć konsumentom o szerokiej sieci akceptacji płatności bezgotówkowych w Polsce i przekonać ich, że bezgotówkowo mogą łatwo i wygodnie zapłacić za każde, nawet najdrobniejsze zakupy.

Mastercard opublikował najnowsze dane dotyczące popularności transakcji zbliżeniowych. W sierpniu 2018 r. po raz pierwszy udział tego rodzaju płatności we wszystkich transakcjach z użyciem kart Mastercard i Maestro w Polsce przekroczył próg 85%. Z danych wyłania się obraz Polski jako jednego z europejskich liderów technologii bezstykowej. Co więcej, pomimo tak wysokiego poziomu nasycenia, jej popularność nad Wisłą nadal rośnie – w ciągu ostatniego roku liczba transakcji tego typu wzrosła o 38%.

Federacja Przedsiębiorców Polskich (FPP) wskazuje, że obecnie wartość obiegu gotówkowego w Polsce wynosi ponad 200 mld PLN. Obrót gotówkowy generuje jednak koszt w wysokości około 1% PKB. Bezgotówkowe formy płatności przynoszą wymierne korzyści wszystkim uczestnikom obrotu gospodarczego – konsumentom, przedsiębiorcom, a w konsekwencji stają się impulsem do rozwoju całej gospodarki.

Strony

X

Przeczytaj również