merchandising sklepowej półki

Na sklepowych ścianach nie znajdzie się zegara. Dlaczego? Gdyż im mniej kontroluje się czas pobytu, tym dłużej spędza się wśród sklepowych regałów, a co za tym idzie, więcej produktów trafia do zakupowego koszyka. Wystrój wnętrza, przyjemna atmosfera oraz nieprzypadkowe ustawienie asortymentu mogą wpłynąć na decyzje zakupowe, z których aż 80% dokonywanych jest w sklepie.

Na grupę słodyczy składa się różnorodny asortyment. Zarówno jeśli chodzi o charakter poszczególnych produktów, jak i ich gramaturę, rodzaj opakowania czy sposób pakowania. Te czynniki mają niewątpliwie wpływ na ich lokalizację w placówce handlowej. Kryteriów podziału słodyczy jest wiele, ale dla uproszczenia można przyjąć podział na produkty czekoladowe, gdzie czekolada stanowi istotny komponent produktu i nieczekoladowe.

Codzienny, dobry jakościowo merchandising w placówce handlowej to jeden z kluczowych obszarów zainteresowania większości detalistów. Dbałość o ten aspekt prowadzonej działalności wpływa bezpośrednio przede wszystkim na trzy obszary: • decyduje o postrzeganiu sklepu w oczach kupujących i może decydować o ich przyciągnięciu do zakupów lub odejściu, • optymalizuje wskaźniki zarządzania operacyjnego placówką, • wreszcie bezpośrednio może przełożyć się na wyższą sprzedaż, a co za tym idzie także zyski.

Segment karm dla zwierząt obecny jest w większości sklepów ogólnospożywczych. Zarządzanie tą kategorią zależy od kilku czynników, m.in.: powierzchni handlowej, położenia sklepu oraz rodzaju klientów odwiedzających go najczęściej. Żadnego z tych aspektów nie można rozpatrywać w oderwaniu od innych.

Eksperci ASM Group wskazują, że jednym z popełnianych błędów w polskich sklepach spożywczych jest niestosowanie zasad FIFO (ang. first in first out), służących minimalizacji strat oraz FEFO (ang. first expired first out), dotyczących wyprzedaży produktów, które posiadają krótką datę przydatności.

X