konsumenci

Planowane wydatki? Raczej nie w Polsce. Według najnowszych badań zaledwie co 10 konsument na zakupy wybiera się z wcześniej przygotowaną listą, a co trzeci robi to rzadko lub prawie nigdy. Wpływ tego trendu widać nie tylko w zawartości koszyka, a także w działaniach marketingowych firm.

Dla 71% konsumentów jakość produktu jest najważniejszym kryterium zakupowym. Choć niewiele wiedzą o procedurach certyfikacji, to robi na nich wrażenie informacja, że dany produkt został przebadany. Na drugim miejscu jest cena, decydująca dla 61% Polaków. Zaufanie do produktów znanych marek deklaruje jedynie 28% konsumentów – wynika z nowego badania firmy TÜV Rheinland Polska, która przyjrzała się wyborom konsumenckim Polaków.

Z każdym rokiem półki sklepowe coraz bardziej uginają się od dużej liczby produktów z tej samej kategorii. Paradoksalnie, jak wynika z badań Nielsena, właśnie z tego powodu  przeciętny konsument zauważa średnio tylko 4 na 10 artykułów. Co marki mogą zrobić, aby się wyróżnić?

Konsumenci nigdy nie byli tak świadomi i wymagający. Oczekują, że producenci wyeliminują z żywności wszelkie niekorzystne składniki bez uszczerbku dla jej walorów smakowych. Szukają pełnych informacji o produkcie włącznie z danymi o miejscu jego wytworzenia, pozyskiwaniu składników czy procesach produkcyjnych. Przykładają wagę do tego, czy na pewno produkcja odbywa się z poszanowaniem zasad etyki. Chętnie także przyglądają się propozycjom, które są dopasowane do ich stylu życia, pracy, indywidualnej diety czy nawet nastroju.

Ewolucja w strukturze handlu detalicznego motywowana jest zmieniającymi się potrzebami konsumentów. Podejmując próbę usystematyzowania tych potrzeb, firma Nielsen stworzyła piramidę potrzeb konsumenta.

Potrzeby i oczekiwania konsumentów podlegają ciągłym przemianom. Źródłem tych zmian jest zarówno otoczenie i sytuacja ekonomiczna, w jakiej znajdują się konsumenci. Dodatkowo do zmian w obszarze potrzeb konsumentów przyczynia się sytuacja społeczno-demograficzna oraz rozwój nowych technologii.

X