Handel detaliczny w Polsce

W bieżącym miesiącu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury kształtuje się na poziomie plus 2,8 (przed miesiącem plus 3). Poprawę koniunktury sygnalizuje 15,2% badanych przedsiębiorstw, pogorszenie – 12,4% (w ubiegłym miesiącu odpowiednio 14,4% i 11,5%). Pozostałe podmioty uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie – podaje Główny Urząd Statystyczny.

Powstał w Polsce specyficzny (dlatego trudno porównywalny do innych rynków) model nowoczesnego handlu detalicznego. To sektor o „tysiącu twarzach” – są tu w znaczącej ilości samodzielne sklepy tradycyjne, kwitną różne systemy franczyzowe sklepów tradycyjnych, jest i nowoczesny convenience, wreszcie wisienka na torcie sklepów „nie-wielkopowierzchniowych”, czyli tzw. markety proximity. Do tego sieci dyskontowe (czy aby jeszcze dyskontowe?), supermarkety i budzące respekt swą ofertą hipermarkety.

W sierpniu 2017 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 2,1% wyższa niż w lipcu 2017 r. i o 8,8% wyższa niż w sierpniu 2016 r.

„Puls Biznesu” donosi, że kolejny duży gracz na rynku supermarketów – południowoafrykański Shoprite zainteresowany jest polskim rynkiem.

X