cydr

Komisja Europejska zamierza zmienić przepisy regulujące stawkę akcyzową na alkohol. Mają one głównie pomóc mniejszym producentom piwa oraz cydru. Polscy przedsiębiorcy zajmujący się wytwarzaniem alkoholu z jabłek od lat czekają na zmianę przepisów ułatwiających im konkurencję z browarnikami.

W październiku ubiegłego roku Mateusz Morawiecki obiecał wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na cydr. Aktualnie producenci płacą, w zależności od stężenia alkoholu, opłatę w wysokości 97 lub 158 zł za hektolitr gotowego wyrobu. W resorcie rolnictwa właśnie trwają prace nad ustawą mającą ułatwić działalność producentom cydru.

Kilka dni temu minister Mateusz Morawiecki przedstawił propozycję Ministerstwa Finansów, która ma pobudzić rynek cydrów. Chcą zrezygnować z podatku akcyzowego na cydry i znieść obowiązek banderolowania. Branża winiarska z entuzjazmem przyjęła tę wiadomość.

Minister Mateusz Morawiecki chce znieść akcyzę na cydr dla małych i średnich producentów. Jego zdaniem może to być dodatkowym impulsem dla rozwoju produkcji jabłek w Polsce. 

50 sadowników i rolników z gminy Serock było uczestnikami cydrowych warsztatów w siedzibie Lubelskiego Stowarzyszenia Miłośników Cydru, gdzie powstaje pierwsza w Polsce wzorcowa cydrownia. - Wszyscy będziemy korzystać z ich doświadczeń. Jako producent Cydru Lubelskiego nie wymyślimy przecież wszystkiego sami. We wrześniu wprowadziliśmy pierwszy cydr jednoodmianowy Cydr Lubelski Antonówka 2015. W kolejnym miesiącach pod marką Cydr Lubelski wprowadzimy kilka dalszych cydrów odmianowych - zapowiada Robert Ogór. 

Polski cydr z polskich jabłek może stać się tym, czym jest wino dla Francuzów! Internet opanowały więc zielone, soczyste, polskie jabłka. Mają ważną misję i swój niepowtarzalny wygląd: grzywki, czapki, hipsterskie brody, okulary, długie rzęsy i przeszywające spojrzenia. Są cydrofantastyczne, bo walczą o coś naprawdę istotnego! Wszystkie powstały w ramach społeczno-gospodarczej kampanii Zacydrowani.pl.

Rynek cydru to dziś ok. 9-10 mln litrów, ale ma potencjał być kilkukrotnie większy. Docelowo może osiągnąć nawet równowartość ok. 2 proc. rynku piwa. Producenci chcąc zwiększać sprzedaż, planują kolejne akcje promocyjne i nowości. Ambra, producent Cydru Lubelskiego, chce jeszcze przed wakacjami wprowadzić na rynek ten trunek w puszce.

Z początkiem 2013 r. ustalono odrębną stawkę podatku akcyzowego na cydry i perry, co pozwoliło kolejnym rodzimym firmom z sukcesem wejść na polski rynek. Od tego momentu popularność cydru nieprzerwanie rośnie, a jego spożycie, do października 2014 r. jest już ponad 4- krotnie wyższe niż w roku ubiegłym.

Data wydarzenia: 
2014-09-20

20 września na Rynku Starego Miasta w Lublinie odbędzie się Lubelskie Święto Młodego Cydru - najbardziej jabłkowy piknik w Polsce. Młoda branża, która w tym sezonie szturmem zdobyła serca Polaków, ustanawia tym samym nową tradycję - na wzór Beaujolais Nouveau świętuje pierwsze zbiory jabłek i pierwszy młody cydr.

- Zakładamy utrzymanie wysokiego tempa wzrostu sprzedaży cydru w Polsce - mówi Robert Ogór, prezes zarządu Grupy Ambra SA.

Strony

X