Centrum handlowe

Pierwsza połowa 2018 r. na polskim rynku centrów handlowych należała do największych aglomeracji. Do użytku oddano tam ponad 172 tys. mkw. nowej powierzchni, co stanowiło 75% krajowej podaży. Jednocześnie popyt na przestrzenie handlowe był wciąż wysoki, a poziom pustostanów utrzymywał się na bardzo niskim poziomie.

Grupa Atrium, będąca właścicielem, zarządcą i deweloperem centrów handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej, nabyła za kwotę 301,5 mln euro centrum handlowe Wars Sawa Junior. Finalizacja transakcji przewidywana jest na IV kwartał br.

Do grona najemców centrum handlowego Plac Unii dołącza sieć juice barów – Palm Smoothie Bar. Koncept tej marki jest pierwszym punktem w Warszawie.

W Centrum Handlowym Sarni Stok pojawią się dwaj nowi najemcy – Pepco, które zajmie powierzchnię 492 mkw. oraz Liberty Poland, z lokalem o powierzchni 54 mkw. Oprócz tego, drogerie Rossmann i Douglas zdecydowały się na przedłużenie umów najmu.

Liczba klientów w centrach handlowych spadła w czerwcu o 4,2% rok do roku – wynika z danych FootFall Indeks Polska, który bada frekwencję w centrach handlowych. Czerwiec był czwartym miesiącem, w którym obowiązywał zakaz handlu w niektóre niedziele.

Polscy sprzedawcy detaliczni odnotowali w maju wyjątkowo wysoki wzrost obrotów, o 9,4% w ujęciu miesięcznym i o 2,2% rok do roku, co zrekompensowało im powolny początek roku – wynika z indeksu ShooperTrak.

Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield podsumowała pierwszy kwartał na rynku nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce w raporcie MARKETBEAT: Rynek powierzchni handlowych w Polsce. Opublikowano w nim informacje dotyczące podaży nowej powierzchni handlowej oraz odwiedzalności centrów i galerii.

Według danych FootFall Indeks Polska w kwietniu spadła liczba klientów w centrach handlowych, o 2,1 proc. rok do roku. Natomiast w ujęciu miesięcznym odnotowano spadek o 15,8 proc.

Z najnowszego raportu „European Shopping Centres”, przygotowanego przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield, wynika, że tempo rozwoju centrów handlowych w Europie spowalnia – w 2017 r. oddano do użytku 3,8 mln m kw. nowej powierzchni, czyli o 23% mniej rok do roku. Jak na tle innych krajów wypada Polska?

Pierwsze centra handlowe pojawiły się w Polsce w pierwszej połowie lat 90. XX wieku. Chcąc zachować konkurencyjność na dynamicznie zmieniającym się rynku muszą się modernizować, dostosowując do nowych realiów handlu.

Strony

X