Centrum handlowe

Jak szacuje JLL, podaż powierzchni handlowej w Polsce przekroczyła już 14 mln mkw., a rynek w samym 2018 r. wzbogacił się o około 417 tys. mkw. nowej powierzchni w ramach wszystkich formatów. Największe otwarcia mijającego roku to premiera Forum Gdańsk (62 tys. mkw.), otwarcie Libero w Katowicach (45 tys. mkw.) oraz Gemini Park w Tychach (36,6 tys. mkw.).

Według danych Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) odwiedzalność centrów handlowych w Polsce w grudniu rośnie o prawie 25% w stosunku do innych miesięcy.   Oznacza to, że w grudniu wszystkie centra handlowe w Polsce mogą osiągnąć około 180 mln odwiedzin.

EPP, największy właściciel i operator galerii handlowych w Polsce, osiągnął na koniec trzeciego kwartału br. wzrost przychodów netto o 37 % rok do roku, do poziomu 102,2 mln euro. W omawianym kwartale spółka sfinalizowała transakcję przejęcia centrum handlowego King’s Cross Marcelin w Poznaniu.

Szacunkowa wartość sprzedaży w centrach handlowych odpowiadała 18% wielkości sprzedaży detalicznej w Polsce. W sklasyfikowanych przez PRCH 520 centrach i parkach handlowych oraz wyprzedażowych w Polsce zatrudnionych jest ponad  400  000  osób. Około 4,5 mln klientów rocznie odwiedza średniej wielkości centrum handlowe w Polsce, największe ponad 10 mln – wynika z raportu przygotowanego przez EY i Polską Radę Centrów Handlowych.

Z raportu przygotowanego przez Polską Radę Centrów Handlowych oraz firmę EY wynika, że w Polsce na 1 tys. osób przypada niemal 300 mkw. nowoczesnych powierzchni handlowych. Wskaźnik ten okazuje się lepszy niż w Niemczech, Włoszech czy krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Prochownia Łomianki będzie nowoczesnym parkiem handlowym, który łącznie zaoferuje 5500 mkw. powierzchni najmu, z czego 2200 mkw. zajmie operator spożywczy, a pozostałe 3300 mkw. zostanie przeznaczone na mniejsze sklepy i punkty usługowe. Na terenie parku znajdzie się również 150 miejsc parkingowych. Zakończenie inwestycji jest planowane na I półrocze 2020 r.

Centra handlowe są coraz mniej nastawione na tradycyjny „shopping”, większy akcent kładąc na społeczne i rozrywkowe funkcje i stając się nowym miejscem spotkań dla mieszkańców miast. Jest to efekt rosnącej konkurencji na rynku, nowych rozwiązań technologicznych, a także zmieniających się zachowań i potrzeb klientów w zakresie zakupów.

Serenada Property złożyła do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosek w sprawie nabycia części mienia Centrum Serenada oraz Centrum Krokus w Krakowie. Sprawa jest w tej chwili rozpatrywana przez Urząd.

Grupa Atrium realizuje wart blisko 300 mln euro projekt zmian w trzech warszawskich centrach handlowych Atrium Targówek, Atrium Reduta i Atrium Promenada. Kolejny etap modernizacji centrum handlowego Atrium Promenada zakończył się w tym miesiącu. – Polska jest dla nas kluczowym krajem, w którym planujemy skupić większość naszych inwestycji. To dynamicznie rozwijający się rynek, na którym obserwujemy tak ważny w naszej branży wzrost siły nabywczej pieniądza – podkreśla Liad Barzilai, prezes zarządu Grupy Atrium.

W pierwszym półroczu 2018 r. otwartych zostało 13 nowych centrów. Tradycyjnie dużo działo się na rynku inwestycyjnym. Inwestorzy na nieruchomości komercyjne wydali w pierwszych sześciu miesiącach 2018 r. ponad 3,3 mld euro, z czego 1,9 mld euro przeznaczone zostało na centra handlowe– wynika z raportu PRCH Retail Research Forum.

Strony

X

Przeczytaj również