Centrum handlowe

Centra handlowe są coraz mniej nastawione na tradycyjny „shopping”, większy akcent kładąc na społeczne i rozrywkowe funkcje i stając się nowym miejscem spotkań dla mieszkańców miast. Jest to efekt rosnącej konkurencji na rynku, nowych rozwiązań technologicznych, a także zmieniających się zachowań i potrzeb klientów w zakresie zakupów.

Serenada Property złożyła do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosek w sprawie nabycia części mienia Centrum Serenada oraz Centrum Krokus w Krakowie. Sprawa jest w tej chwili rozpatrywana przez Urząd.

Grupa Atrium realizuje wart blisko 300 mln euro projekt zmian w trzech warszawskich centrach handlowych Atrium Targówek, Atrium Reduta i Atrium Promenada. Kolejny etap modernizacji centrum handlowego Atrium Promenada zakończył się w tym miesiącu. – Polska jest dla nas kluczowym krajem, w którym planujemy skupić większość naszych inwestycji. To dynamicznie rozwijający się rynek, na którym obserwujemy tak ważny w naszej branży wzrost siły nabywczej pieniądza – podkreśla Liad Barzilai, prezes zarządu Grupy Atrium.

W pierwszym półroczu 2018 r. otwartych zostało 13 nowych centrów. Tradycyjnie dużo działo się na rynku inwestycyjnym. Inwestorzy na nieruchomości komercyjne wydali w pierwszych sześciu miesiącach 2018 r. ponad 3,3 mld euro, z czego 1,9 mld euro przeznaczone zostało na centra handlowe– wynika z raportu PRCH Retail Research Forum.

Pierwsza połowa 2018 r. na polskim rynku centrów handlowych należała do największych aglomeracji. Do użytku oddano tam ponad 172 tys. mkw. nowej powierzchni, co stanowiło 75% krajowej podaży. Jednocześnie popyt na przestrzenie handlowe był wciąż wysoki, a poziom pustostanów utrzymywał się na bardzo niskim poziomie.

Grupa Atrium, będąca właścicielem, zarządcą i deweloperem centrów handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej, nabyła za kwotę 301,5 mln euro centrum handlowe Wars Sawa Junior. Finalizacja transakcji przewidywana jest na IV kwartał br.

Do grona najemców centrum handlowego Plac Unii dołącza sieć juice barów – Palm Smoothie Bar. Koncept tej marki jest pierwszym punktem w Warszawie.

W Centrum Handlowym Sarni Stok pojawią się dwaj nowi najemcy – Pepco, które zajmie powierzchnię 492 mkw. oraz Liberty Poland, z lokalem o powierzchni 54 mkw. Oprócz tego, drogerie Rossmann i Douglas zdecydowały się na przedłużenie umów najmu.

Liczba klientów w centrach handlowych spadła w czerwcu o 4,2% rok do roku – wynika z danych FootFall Indeks Polska, który bada frekwencję w centrach handlowych. Czerwiec był czwartym miesiącem, w którym obowiązywał zakaz handlu w niektóre niedziele.

Polscy sprzedawcy detaliczni odnotowali w maju wyjątkowo wysoki wzrost obrotów, o 9,4% w ujęciu miesięcznym i o 2,2% rok do roku, co zrekompensowało im powolny początek roku – wynika z indeksu ShooperTrak.

Strony

X

Przeczytaj również