badanie rynku

Z analizy wykonanej przez firmę badawczą Nielsen wynika, że w niemal wszystkich formatach sklepów sprzedaż w tym roku zwiększyła się, jedynie hipermarkety są wyjątkiem. Największy wzrost zanotowano natomiast na stacjach paliw, które odpowiadają obecnie za 2,1% rynku sprzedaży produktów FMCG.

Z każdym rokiem półki sklepowe coraz bardziej uginają się od dużej liczby produktów z tej samej kategorii. Paradoksalnie, jak wynika z badań Nielsena, właśnie z tego powodu  przeciętny konsument zauważa średnio tylko 4 na 10 artykułów. Co marki mogą zrobić, aby się wyróżnić?

Na sklepowych ścianach nie znajdzie się zegara. Dlaczego? Gdyż im mniej kontroluje się czas pobytu, tym dłużej spędza się wśród sklepowych regałów, a co za tym idzie, więcej produktów trafia do zakupowego koszyka. Wystrój wnętrza, przyjemna atmosfera oraz nieprzypadkowe ustawienie asortymentu mogą wpłynąć na decyzje zakupowe, z których aż 80% dokonywanych jest w sklepie.

Koniunktura w handlu w III kwartale 2018 r. uległa poprawie. Wartość wskaźnika koniunktury IRG SGH (IRGTRD) zwiększyła się o 3,3 punktu i obecnie wynosi 3,2 punktu. Jest wyższa od poziomu odnotowanego przed rokiem (-3 punkty w III kwartale 2017 r.) oraz od średniej dla III kwartału z ostatnich 10 lat (-0,4 punktu) – wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej.

Polska ma ogromny potencjał w produkcji rolnej, o czym świadczy fakt, że 13% naszego eksportu stanowią produkty rolno-spożywcze. Jednocześnie nasz kraj znajduje się w czołówce państw Unii Europejskiej, które marnują żywność w największym stopniu.

Niemal 80% konsumentów uważa, że producenci warzyw i owoców otrzymują w skupie zbyt mało za swoje plony. Jednocześnie klienci oczekują niższych cen w sklepach. Dodatkowo, ponad 60% ankietowanych stwierdza, że sieci handlowe za dużo zarabiają na sprzedaży tego typu produktów względem tego, ile płaci się za nie rolnikom. Nabywcy towarów nie zdają sobie sprawy z tego, że niewielkie dochody wytwórców są efektem rozdrobnienia produkcji, jej obsługi, logistyki, a także niskiej siły negocjacyjnej tej grupy zawodowej.

Z raportu „Zakupy przyszłości. Retail 2030” przygotowanego przez CBRE wynika, że wydatki konsumentów będą systematycznie wzrastały. W ciągu najbliższych pięciu lat przewidywany jest roczny wzrost średnio o 3%. Coraz większego znaczenia będą nabierały nowe technologie, dogodna lokalizacja placówek oraz zmieniające się potrzeby klientów.

W ciągu pół roku obowiązywania zakazu handlu w niedzielę, sprzedawcy byli zmuszeni zamknąć swoje sklepy 17 razy. Do końca 2018 r. takich niedziel będzie jeszcze 6. Wbrew wcześniejszym obawom zakaz ten nie wpłynął na pogorszenie wyników finansowych największych sieci handlowych, a klienci powoli i konsekwentnie zmieniają przyzwyczajenia zakupowe. Według szacunków DNB Bank Polska, średnioroczna stopa wzrostu branży handlowej do 2020 r. powinna oscylować wokół 3-4 proc.

 Sytuacja w handlu detalicznym poprawia się. Dynamika wzrostu przychodów okazuje się wyższa niż wzrost kosztów. W najbliższych kwartałach spodziewane jest zwiększenie przychodów detalu, choć przy wolniejszej dynamice wzrostu – twierdzą eksperci PKO Banku Polskiego.

Ukraińcy stanowią coraz pokaźniejszą część naszego społeczeństwa i tym samym stają się ważną grupą konsumencką. Obecnie szacuje się, że w Polsce pracuje około miliona Ukraińców.

Strony

X