Jesteś tutaj

UE podliczyła, ile traci branża kosmetyczna z powodu podrabiania produktów

EUIPO wraz EUROPOLem przedstawiły wspólne sprawozdanie z 2017 r, dotyczące sytuacji w zakresie podrabiania produktów i piractwa w Unii Europejskiej. W Polsce sektor produkcji kosmetyków znalazł się wśród pięciu branż, najsilniej odczuwających wpływ podrabiania produktów. W sprawozdaniu szacuje się, że tylko w Polsce branża kosmetyczna traci – 1,15 mld zł, czyli 12,1 proc. sprzedaży.

„Przestępczość przeciwko własności intelektualnej w Unii Europejskiej nadal jest poważnym problemem. Działalność przestępcza w tym obszarze nie tylko powoduje potencjalne szkody dla zdrowia i bezpieczeństwa obywateli UE, ale również dla środowiska naturalnego. Szkodzi ona również legalnej gospodarce, przyczynia się do mniejszych przychodów poszkodowanych przedsiębiorstw, zmniejsza wolumen sprzedaży i liczbę miejsc pracy” – czytamy w raporcie. Według Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) co roku w Unii 13 sektorów gospodarki przez podrabianie produktów traci 7,5 proc. sprzedaży, czyli 60 mld euro. To 116 euro na obywatela UE.

Koszty gospodarcze podrabiania przez ostatnich pięć lat w Polsce też są znaczne i sięgają aż 11,8 proc. sprzedaży, równowartość 2,7 mld euro, czyli około 11,4 mld złotych – 301 zł na każdego mieszkańca Polski rocznie.

Wśród branż, najmocniej odczuwających straty jest branża kosmetyczna. W Polsce większe straty odczuwają tylko: branża farmaceutyczna, odzieżowa oraz producenci win i wyrobów spirytusowych. Według szacunków tylko w Polsce branża kosmetyczna traci – 1,15 mld zł, czyli 12,1 proc. sprzedaży. Na terenie całej UE branża kosmetyczna jest na trzecim miejscu – według raportu straty wynoszą 5 828 mln euro, co stanowi 8.9% sprzedaży.

Kategoria: 

Podobne artykuły

Komisja Europejska zamierza znowelizować unijną dyrektywę dotyczącą opodatkowania akcyzą wyrobów alkoholowych. Na zmianach prawnych najwięcej mają zyskać producenci cydru oraz niskoalkoholowych piw.

Władze unijne zamierzają lepiej chronić dostawców żywności do sklepów. Przepisy ograniczające nieuczciwe praktyki stosowane przez sieci handlowe, skierowane są głównie dla firm z sektora MŚP. Projekt znajduje się aktualnie w fazie konsultacji społecznych, które potrwają do 12 czerwca br. Nowe przepisy mają w Polsce uzupełnić zapisy ustawy o przewadze kontraktowej.

X

Przeczytaj również