Jesteś tutaj

Ranking „Równi w Biznesie”

Grupa Eurocash we współpracy z Polską Izbą Handlu ułożyły ranking największych producentów pod względem strategii: dystrybucyjnych, cenowych oraz produktowych, stosowanych wobec małoformatowych sklepów. W najnowszej edycji zestawienia uwzględniono następujące kategorie: mleko, napoje gazowane, piwo, soki i nektary, wody oraz wódki.

Ranking „Równi w Biznesie” został przygotowany przez analityków Grupy Eurocash w oparciu o posiadane dane agencji badawczej Nielsen za okres od maja 2017 r. do kwietnia 2018 r. (dane kategorii piwo, napoje gazowane, woda oraz soki i nektary) oraz od sierpnia 2017 r. do lipca 2018 r. (dane kategorii wódka i mleko). Analitycy zestawili wyniki dziesięciu największych producentów (według wartości sprzedaży). Przyznawali im punkty w pięciu obszarach. Każdy z tych obszarów ma odpowiednią wagę w finalnym wyniku: cena 20%, dystrybucja 25%, udział rynkowy 20%, kontrybucja do wzrostu 25% oraz dedykowane produkty 10%. Liczba punktów, jaką w rankingu otrzymuje producent, jest średnią ważoną rezultatów każdego z tych wskaźników. Im więcej punktów zdobył producent, tym bardziej zrównoważona jest jego strategia dystrybucyjna i cenowa wobec różnych rodzajów sklepów. Oznacza to, że taki producent nikogo nie dyskryminuje poprzez zróżnicowanie oferty asortymentowej i cen.

Mleko

Pierwsze dwa miejsca zajęły mleczarnie, których produkty rzadko można kupić w dyskontach, a jeżeli tam są, ceny ich asortymentu nie różnią się znacząco od cen w sklepach małopowierzchniowych. OSM Radomsko i OSM Krasnystaw przede wszystkim koncentrują się na sprzedaży w swoich macierzystych regionach i utrzymywaniu dobrej oferty we wszystkich rodzajach sklepów. Miejsca 5-10 zajęli producenci, którzy są intensywnie promowani w dyskontach. Często ich asortyment jest tam eksponowany jako produkty pierwszego wyboru albo ich zakup w większej ilości jest premiowany niższą ceną.

Jeszcze niewielki, ale szybko rosnący udział w polskim rynku mają mleka smakowe. Spośród ujętych w rankingu dwóch producentów, wyspecjalizowanych w takim asortymencie, zdecydowanym liderem sprzedaży okazał się Müller Dairy, który jednak nie stosuje zrównoważonej strategii sprzedaży i zamknął zestawienie. Lepiej wypadł Zott, który w rankingu zajął 4. miejsce.

Wódka

Po raz kolejny najlepsze oceny za równe traktowanie różnych rodzajów sklepów w rankingu „Równi w Biznesie” dostali producenci wyspecjalizowani w wódkach prezentowych: litewski Stumbras i polski Dębowa Polska. Ich asortyment zwykle ma podobne ceny w różnych rodzajach sklepów. Na podium stanął też wicelider sprzedaży wódek w Polsce – Stock. Tym razem tuż za wiodącą trójką znalazła się grupa Roust. Stock i Roust stosują w dużej liczbie niezależnych sklepów detalicznych koncepcję „perfect store”, czyli sklepu idealnego jeśli chodzi o atrakcyjność oferty i poziom sprzedaży.

Piwo

Największe browary, działające na polskim rynku, nie zawsze budują swoją pozycję, równo traktując niezależny handel detaliczny. Tą drogą nadal sprzedaje się jednak w Polsce 70% piwa. Zdecydowanym liderem i to drugi rok z rzędu, jeśli chodzi o partnerskie relacje ze wszystkimi rodzajami sklepów, jest Browar Namysłów. Tuż za nim znalazła się firma Van Pur. Z koncernów piwnych najlepiej wypadł Heineken (Grupa Żywiec), który jest 2. pod względem wartości sprzedaży, a 3. w rankingu. Tyle samo punktów zdobyła spółka Perła – Browary Lubelskie. Grupa Asahi (Kompania Piwowarska), która ma największy udział w polskim rynku piwa, w rankingu „Równi w Biznesie” zajęła dopiero 5 miejsce. Podobnie 3. na rynku Carlsberg, po ocenie jego podejścia do małego formatu, otwiera dopiero drugą połowę stawki „Równych w Biznesie”.

Napoje gazowane

W małoformatowych sklepach sprzedaje się ponad połowę kupowanych w całej Polsce napojów gazowanych. W tym roku producentem, któremu najbardziej zależy na zapewnieniu dostępności i jednakowych cenach napojów gazowanych w różnych typach sklepów jest Jurajska. Na drugim miejscu znalazła się czeska Kofola. Na najniższym stopniu podium stanęła firma Zbyszko z Radomia. W czołówce są jeszcze dwaj inni polscy producenci: Victoria Cymes i Ustronianka. Najsłabsze oceny uzyskali zagraniczni giganci.

Woda

Woda butelkowana to jeden z najczęściej kupowanych produktów w Polsce i jako artykuł pierwszej potrzeby jest dostępna dosłownie w każdym sklepie spożywczym. Najwięcej punktów w tegorocznej edycji rankingu „Równi w Biznesie” zdobył Nałęczów Zdrój. Wynika to z faktu, iż to właśnie jego produkt – woda Cisowianka – jest dostępna we wszystkich typach sklepów, za mniej więcej tę samą cenę. Na podium znalazły się także Jurajska i Muszynianka.

Soki i nektary

Największym producentem soków i nektarów w Polsce – według wartości produkcji – jest Maspex. Jednocześnie jest to firma, która – będąc na drugim miejscu w rankingu „Równi w Biznesie” – po partnersku traktuje różne typy sklepów. Liderem tegorocznego zestawienia jest jednak Colian znany z soków i nektarów „Hellena”. Wprawdzie firma zajmuje dopiero 10. miejsce, jeśli chodzi o wartościowy udział w rynku soków ogółem, to jednak korzysta na tym, że kryteria oceny rankingu są jednakowe dla wszystkich. O partnerskie relacje z handlem małoformatowym dbają też Victoria Cymes i Marwit, kojarzony głównie z produktami o krótkim terminie przydatności do spożycia. Dopiero na 5. miejscu znalazł się drugi największy producent soków i nektarów w Polsce – Hortex Holding.

Galeria: 
Pliki: 
ZałącznikWielkość
PDF icon ranking_rowni_w_biznesie.pdf1.28 MB
Kategoria: 

Podobne artykuły

W Polsce coraz więcej mleka trafia do konsumentów przez zorganizowany rynek, co oznacza, że gospodarstwa rolne coraz mniej mleka sprzedają bezpośrednio lub zużywają na własne potrzeby. Główną rolę na tym rynku odgrywają mleczarnie oraz sklepy detaliczne, przez które produkty trafiają do konsumentów. Dziś ok. 70% mleka w Polsce jest dystrybuowane za pośrednictwem sklepów wielkoformatowych.

Woda butelkowana to jeden z najczęściej kupowanych produktów w Polsce i jako artykuł pierwszej potrzeby jest dostępna w każdym sklepie spożywczym. Pomimo tego nie w każdym miejscu znajduje się pełną ofertę. W kolejnej edycji rankingu największych firm oferujących w Polsce butelkowane wody Grupa Eurocash wraz Polską Izbą Handlu, oceniła, czy strategie stosowane przez producentów nie pomniejszają znaczenia małoformatowych sklepów.

X