Nielsen: zakupy Polaków w tygodniu 16. (13-19.04.2020)

Detal/Hurt

Nielsen: zakupy Polaków w tygodniu 16. (13-19.04.2020)

Wartość sprzedaży koszyka rok do roku spadła -39%, a w t16. vs t15. 2020 o -32%. Wartość sprzedaży online w t16. vs t15. 2020 spadła -12%. Kategorie o wysokim wzroście wartości sprzedaży to m.in.: popcorn +48%, mrożona pizza +43%, jabłka +27%. Natomiast kategorie o wysokim spadku wartości sprzedaży to: kosmetyki do makijażu -83%, lody -24%, piwo -13%. Wg danych Nielsena w tygodniu po Wielkanocy wartość sprzedaży koszyka rok do roku spadła o -39% i była to najniższa wartość od początku 2020 r. Jednak po przedświątecznych szczytach takie spadki są zjawiskiem naturalnym, a należy również pamiętać, że na tydzień 16. 2019 r. przypadła Wielkanoc.

– Do spadku wartości sprzedaży koszyka monitorowanego przez Nielsena przyczyniły się kategorie, z których konsumenci rezygnują najczęściej od początku pandemii: kosmetyki do makijażu oraz produkty impulsowe: lody i piwo. Co ciekawe, w innych krajach, np. we Włoszech te ostatnie odnotowują wzrosty jako „comfort food”, czyli produkty kupowane na poprawę nastroju. Najwyraźniej w Polsce ich rolę pełni m.in. pizza mrożona i popcorn, czyli szybkie przekąski, mogą one towarzyszyć nam częściej również w związku ze zwiększoną oglądalnością mediów. Nielsen Media podaje, że w kwietniu br. Polacy spędzali przed telewizorami średnio ponad 5 godz. na dobę, czyli ok. godzinę więcej niż rok wcześniej. Staramy się jednak dbać również o zbilansowaną dietę. Kupujemy m.in. zdecydowanie więcej jabłek, co z kolei potwierdza trendy związane z poszukiwaniem produktów lokalnych, wspierających zdrowie i sprzedawanych w dużych opakowaniach – mówi Ewa Rybołowicz, Dyrektor ds. współpracy z Sieciami Handlowymi Nielsen Connect w Polsce.