Joanna Mostył, Senior Category Manager Arla Foods

Wywiady

Joanna Mostył, Senior Category Manager Arla Foods

02 lutego 2017

„Poradnik Handlowca”: Oferta marki Apetina podlegała w ostatnich latach dynamicznym zmianom. Czym były one podyktowane? Jak zareagowali na nie konsumenci?

Joanna Mostył: Domeną marki Apetina przez wiele lat były sery sałatkowe. W ciągu ostatnich lat rozszerzyliśmy ofertę o serki kremowe i sery w wiórkach. Jednocześnie zaczęliśmy komunikować Apetinę jako markę serów do gotowania. Te zmiany wpisały się w obowiązujące trendy konsumenckie: z jednej strony popularność tematyki kulinarnej, z drugiej wciąż rosnące tempo życia. Apetina wpisuje się w obydwa. Sery stanowią doskonały dodatek do potraw, ponieważ w prosty, szybki i efektowny sposób zmieniają smak i konsystencję dań. Szeroka oferta Apetiny daje możliwość zabawy smakami posiłków. Konsumenci mogą wybierać spośród wielu kompozycji serków kremowych i serów solankowych w kostkach. Zmiany, jakim podlegała marka, przynoszą pozytywne efekty. Obserwujemy wzrost sprzedaży serów solankowych poza sezonem sałatkowym, co dowodzi, że produkty Apetina są używane w różny sposób przez cały rok. Choć segment serków kremowych wydaje się być mocno dojrzały, serki kremowe Apetina zdobyły uznanie konsumentów. Chcemy dalej rozwijać ich sprzedaż, dlatego w lutym rusza kampania promująca ich użycie w potrawach na gorąco.

Współczesny klient chce kupować nie tylko produkty przystępne cenowo i dobre jakościowo. Istotna jest też możliwość różnorodnego zastosowania produktu w kuchni. Które z waszych produktów najlepiej sprawdzają się w tej roli?

Niskie ceny straciły na znaczeniu jako kryterium wyboru miejsca regularnych zakupów. Stąd mniejsza popularność hipermarketów jako destynacji zakupowej, a większa – formatów położonych bliżej miejsca zamieszkania czy pracy. Potrzeba robienia zakupów szybko i wygodnie sprawia, że osoby odpowiedzialne za zakupy zwracają się w kierunku nie tylko popularnych dyskontów, ale również supermarketów i sklepów osiedlowych w najbliższej okolicy. Sukces kanału convenience bynajmniej nie bierze się z niskich cen oferowanych w nim produktów. Podobnie jest z zakupami produktów spożywczych. Konsumenci są skłonni zapłacić więcej nie tylko za jakość, ale również za wygodę produktu i jego uniwersalne zastosowanie. Warto o tym pamiętać, budując asortyment sklepu.

Klasycznym przykładem serów o uniwersalnym zastosowaniu jest marka Apetina. Nasze sery sałatkowe są znane z wygodnych rozwiązań. Gotowe do użycia kostki w zalewie są dostępne w opakowaniu z koszyczkiem do odsączania. Inna wygodna linia to kostki sera w zalewie olejowej z dodatkami, takimi jak oliwki z czosnkiem, suszone pomidory czy papryczka chilli. Obydwie linie stanowią znakomity składnik do sałatek. Oprócz tego świetnie sprawdzają się w daniach gorących, co czyni je bardzo uniwersalnymi pozycjami na liście zakupowej.

W ostatnich latach uniwersalne użycie serów Apetina – i na zimno, i na ciepło – jest głównym komunikatem kampanii reklamowych tej marki. Równolegle do serów solankowych promujemy linię serków kremowych. O tym, że można nimi posmarować kanapkę, wiedzą wszyscy. Jednak w reklamie podkreślamy, że warto ich używać do dań gorących, ponieważ w prosty, szybki i efektowny sposób wpływają na smak i konsystencję dań. To są przykłady produktów, które zawsze warto mieć w lodówce, ponieważ można ich użyć w rozmaity sposób. Do grona uniwersalnych produktów zaliczyłabym również markę Lurpak: masło oraz linię Lurpak Premium Miks. Wszystkie sprawdzają się jako dodatek do pieczywa, ale również do gotowania i pieczenia.

Marka Lurpak to zarówno masło, jak i miks. Czy oba te segmenty tłuszczów mają szansę na równomierny wzrost i z punktu widzenia detalisty powinny mieć w ladzie chłodniczej odpowiednią reprezentację?

W ciągu poprzednich 2 lat niskie ceny mleka i co za tym idzie relatywnie niskie ceny masła poskutkowały tym, że konsumenci chętniej je wybierali zamiast miksów i margaryn. Zmiana w cenie mleka niekoniecznie musi oznaczać, że teraz konsumenci wrócą do margaryny. Na decyzje zakupowe mają wpływ również trendy i zmiany postaw konsumenckich. Na przykład coraz większe zainteresowanie produktami naturalnymi. Wielu Polaków aktywnie poszukuje żywności naturalnej, bez sztucznych dodatków. Tzw. czysta etykieta nabiera na znaczeniu. To dobra wiadomość dla marki Lurpak, ponieważ całe portfolio tej marki składa się z produktów w 100% naturalnych. Linia Lurpak Premium Miks wyróżnia się pozytywnie na tym tle wśród konkurencji. Czysta etykieta oraz najwyższa zawartość masła wśród miksów w pudełkach sprawiają, że miksy Lurpak wpisują się w potrzeby wymagających konsumentów. Warto pamiętać, że masła i miksy Lurpak są przeważnie wybierane przez różne grupy osób, zatem warto mieć w ladzie chłodniczej i jedne, i drugie. Po masło sięgają osoby przywiązane do klasycznego smaku i sposobu pakowania masła, dla których inne aspekty, takie jak konsystencja, mają drugorzędne znaczenie. Zwolennicy miksów Lurpak wybierają wygodę plastikowego pudełka i łatwość smarowania prosto z lodówki, bez kompromisu w kwestii smaku.

Dziękujemy za rozmowę.