CMR: Wielkanoc w sklepach małoformatowych

Porady

CMR: Wielkanoc w sklepach małoformatowych

01 marca 2016

Wzmożony ruch w sklepach małoformatowych zaczyna się już 2‑3 tygodnie przed świętami, jednak wyraźny wzrost obrotów można zaobserwować dopiero w ostatnim tygodniu. Średnia wartość transakcji w sklepach osiedlowych, która wynosi zwykle nieco ponad 11 zł, tuż przed Wielkanocą rośnie do około 14 zł.

Kilka tygodni przed świętami lepiej zaczynają rotować preparaty do sprzątania, szczególnie płyny do mycia szyb i uniwersalne środki czystości, potem zaczyna rosnąć również sprzedaż niektórych kategorii spożywczych. Część klientów planuje świąteczne menu z dużym wyprzedzeniem i zaczyna już wcześniej gromadzić potrzebne produkty lub poszukuje okazji cenowych. Na 2‑3 tygodnie przed Wielkanocą w sklepach małoformatowych można zaobserwować wzrost sprzedaży m.in. chrzanu, okolicznościowych figurek czekoladowych oraz jajek niespodzianek. Dwa tygodnie przed świętami rośnie liczba klientów kupujących mak, majonez, zupy do gotowania, dodatki do ciast, a także margarynę, masło i bakalie. Najważniejszy z punktu widzenia detalistów jest jednak tydzień zakończony wielkanocną niedzielą. Duża grupa klientów zostawia przedświąteczne zakupy na ostatnią chwilę, inni odwiedzają w tym czasie sklepy osiedlowe, aby kupić kilka produktów, o których zapomnieli wcześniej. W tym czasie w sklepach małoformatowych znacząco rośnie sprzedaż wszystkich kategorii związanych ze świętami, m.in. zup, produktów niezbędnych do wypieków i do przygotowania sałatek, przypraw, bakalii, a także słodyczy. W 2015 r. w ostatnim tygodniu przed Wielkanocą w sklepach małoformatowych znacznie częściej niż w poprzednich tygodniach kupowano papier i folię do pieczenia (cztery razy więcej transakcji niż tydzień wcześniej), żelatynę i sosy do deserów. Wyraźnie zwiększyła się również liczba transakcji zakupu m.in. dodatków do ciast, chrzanu, majonezu i warzyw w puszkach, a także likierów i kremów.

Elżbieta Szarejko

Centrum Monitorowania Rynku Sp. z o.o.