Jesteś tutaj

Zwyczaje i wydatki wielkanocne 2019

Niemal połowa Polaków wyda na święta wielkanocne podobną kwotę jak rok wcześniej. Na ich organizację średnio planujemy przeznaczyć 563 złote. To o 43 złote więcej niż w 2018 r. i jednocześnie o 140 zł więcej niż dwa lata temu – wynika z badania Barometr Providenta. Z deklaracji wynika też, że w tym roku to żurek (60%) będzie częściej serwowanym daniem niż barszcz biały (41%).

Wyniki badania Barometr Providenta, dowodzą, że tegoroczna Wielkanoc będzie kosztowała średnio 563 złote. Jest to kwota porównywalna z rokiem ubiegłym i znaczącą wyższa niż koszt organizacji świąt w 2017 r. Najwięcej na Święta planują wydać rodziny z dziećmi, które na ten cel przeznaczą przeciętnie 615 złotych. Natomiast średnie wydatki osób bezdzietnych wyniosą 460 złotych. Miejsce zamieszkania nie wpływa w istotny sposób na wysokość wielkonocnych wydatków. Takie same tendencje widoczne są zarówno w dużych aglomeracjach, jak i na obszarach wiejskich.

– Niemal połowa Polaków zamierza przeznaczyć na Święta tyle samo co w poprzednim roku. Co piąty badany planuje wydać więcej, a co dziesiąty w tym roku będzie oszczędniej dysponować swoim wielkonocnym budżetem – podkreśla Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska. – Co ciekawe, na miesiąc przed świętami aż 22% respondentów nie myślało jeszcze o wydatkach na ten cel. Byli to głównie mężczyźni, co może potwierdzać, że to właśnie na kobietach spoczywa planowanie świątecznych zakupów – dodaje Anna Karasińska.

Wyniki badań potwierdzają, że większość Polaków celebruje wielkonocne zwyczaje. Zdecydowana większość respondentów – bo aż 91% – w Wielką Sobotę pójdzie do kościoła ze święconką. Niewiele mniejszy odsetek Polaków następnego dnia zje tradycyjne, wielkonocne śniadanie. Aż 44% badanych zadeklarowało, że powstrzyma się od jedzenia mięsa od Wielkiego Piątku do niedzielnego śniadania.

Z Barometru Providenta wynika też, że święta najchętniej spędzamy w kręgu rodzinnym, we własnym domu – wskazało tak aż 77% respondentów.  Prawie 40% zamierza w tym szczególnym okresie odwiedzić rodzinę i znajomych. Tylko 2% badanych planuje w tym czasie wyjazd wypoczynkowy, a 1% wybierze się do restauracji.

Dużą popularnością cieszą się tradycyjne zabawy związane z obchodami Wielkanocy. Najbardziej lubianą świąteczną rozrywką jest Śmigus-Dyngus. Niemal 70% respondentów zamierza oblewać się wodą w lany poniedziałek. Tradycję malowania pisanek podtrzymuje już tylko 57% badanych,  natomiast od lat coraz większą popularnością cieszą się prezenty przynoszone przez wielkanocnego zajączka. W tym roku znajdą się one w domach 4 z 10 badanych.

Święta wielkanocne to także tradycyjne dania. Jak pokazują wyniki Barometru Providenta na świątecznych stołach nie może zabraknąć jaj, bez których Wielkanocy nie wyobraża sobie ponad 90% badanych. Popularną potrawą jest także biała kiełbasa, którą wskazało 68%.

Wyniki Barometru Providenta wskazują także tegorocznego zwycięzcę w sporze o to,  co jest popularniejsze – żurek czy barszcz biały. Według respondentów częściej planujemy przygotować żurek (60% wskazań) niż barszcz biały (41%). W kategorii ciast nie ma lidera. Zarówno makowiec i jak i mazurek wskazało niewiele ponad 40% badanych. W domach 18% respondentów pojawi się również pascha.

Wielkanoc wciąż pozostaje dla Polaków rodzinnym świętem, które najchętniej spędzamy w domu, za suto zastawionym stołem, przy którym spotykamy się z najbliższymi. – zauważa Karolina Łuczak, kierownik biura prasowego i komunikacji wewnętrznej w Provident Polska. – Ciepła, rodzinna atmosfera sprzyja zachowywaniu świątecznych zwyczajów. Najchętniej kultywujemy tradycje, które znamy z dzieciństwa, ale coraz częściej łączymy je ze świątecznymi zabawami, które w naszych domach pojawiły się dopiero niedawno.

Kategoria: 

Podobne artykuły

Wartość tegorocznych produktów żywnościowych, zakupionych na święta będzie o 6 – 7 proc. wyższa niż przed rokiem. To dość znacząca zmiana zarówno w ujęciu historycznym, jak i w porównaniu do wzrostów cen żywności ogółem, które prawdopodobnie nie przekroczą 3,5 proc. – wynika z analiz ekspertów Banku BGŻ BNP Paribas.

58% Polaków przewiduje, że wydatki związane z Wielkanocą wzrosną średnio o 247 zł w porównaniu z wydatkami jakie robią na co dzień. Co czwarty Polak nie ma pewności czy wydatki na artykuły spożywcze i kosmetyki będą wyższe niż przy zakupach codziennych, czy zbliżone. Za to 18% badanych zakłada, że wydatki przedświąteczne nie będą wyższe w związku ze świętami.

X