Nutraceutyki – moda czy potrzeba

Aktualności

Nutraceutyki – moda czy potrzeba

Rynek nutraceutyków rozwija się bardzo dynamicznie. Obecnie segment żywności funkcjonalnej i nutraceutyków należy do najdynamiczniej rozwijających się działów przemysłu spożywczego. Roczną wielkość sprzedaży liczy się już nie w milionach, lecz w miliardach dolarów. Odpowiadając na zmiany zachodzące na rynku poszerzono ofertę Targów WorldFood Poland o sektor nutraceutyków.

Nutraceutyki, to składniki biologicznie aktywne, które mogą występować w żywności funkcjonalnej lub oddzielnie, i wywierają udokumentowany i korzystny wpływ na zdrowie poprzez ich udział w procesach metabolicznych. Zasadniczą cechą nutraceutyków jest ich naturalne pochodzenie. W przeciwieństwie do żywności funkcjonalnej, nutraceutyki dostępne są w postaci tabletek, syropów, proszku, kapsułek zawierających wyizolowane z pożywienia substancje aktywne, których pozytywne działanie na organizm znajduje potwierdzenie w badaniach naukowych.

Wśród najczęściej stosowanych i najbardziej rozpoznanych surowców do ich wytwarzania można wymienić m.in. : ekstrakty roślin, w tym zioła, owoce, jaja, produkty pszczelarskie, itp.

Popyt na nutraceutyki wskazuje na ich dalszy intensywny rozwój. Produktami takimi są zainteresowani zarówno konsumenci, jak i producenci żywności. W dalszym rozwoju nutraceutyków i żywności funkcjonalnej z pewnością znaczącą rolę będą odgrywać badania naukowe. Wiele składników żywności funkcjonalnej jest znanych z ich działania prozdrowotnego, ale jeszcze większa grupa związków jest mało lub niezupełnie poznana pod względem ich właściwości prozdrowotnych.

Rynek suplementów diety do 2021 r. będzie rósł o około 8% rocznie. Obecnie jest wart 3,5 mld zł. Najczęściej kupowanymi produktami są wyroby witaminowe i mineralne, na przykład z magnezem, bądź witaminą D. Stanowią one 26% całego rynku. Dodatkowo popularnością cieszą się: immunostymulatory (22% rynku), probiotyki (20%), produkty wzmacniające organizm (16%) oraz witaminy i minerały dla dorosłych (16%). Dobrze sprzedają się także wyroby stymulujące odporność, oraz kwasy omega-3.

Coraz więcej Polaków stara się zdrowo odżywiać, prowadzi aktywny tryb życia i sięga po suplementy wzbogacające dietę. Cały rynek suplementów diety osiągnął wg PMR szacunkową wartość ok. 2,5 mld zł. Ok. 60% sprzedaży przypada na apteki i inne sieci sprzedaży produktów zdrowotnych nie dla sportowców. Według szacunków, sportowa część tego rynku to 1 mld zł, a dynamika wzrostu to 20-30% rocznie. Te suplementy są najczęściej kupowane przez konsumentów w specjalnych sklepach z odżywkami sportowymi. Ponad 70% Polaków zażywa suplementy diety, a najwięcej kupują ich osoby po 50. i 70. roku życia, natomiast odżywki sportowe cieszą się największym zainteresowaniem u młodego pokolenia. – Rynek spożywczy jest wymagający, a konsumenci nieustannie poszukują nowości i produktów korzystnie wpływających na ich zdrowie i formę. Reagując na potrzeby i trendy na rynku żywności, postanowiliśmy poszerzyć ofertę Targów WorldFood Poland o sektor nutraceutyków  Odwiedzającymi targi są m.in. kupcy z sieci handlowych, sklepów specjalistycznych, stacji benzynowych, detaliści, dystrybutorzy, menedżerowie siłowni i klubów fitness – przekonuje Agnieszka Szpaderska, Dyrektor Targów WorldFood Poland.

Zapraszamy producentów i dystrybutorów suplementów diety, funkcjonalnej żywności i napojów, produktów stosowanych w medycynie naturalnej, nutrikosmetyków, funkcjonalnych dodatków do żywności do zaprezentowania swojej oferty w sektorze NutraFood. Kolejna edycja WorldFood Poland odbędzie się w dniach 7-9 marca.