Jesteś tutaj

Advertisement

Naturalny trend na europejskim rynku żywności

Z raportu „Innowacyjność vs. zdrowie. Szanse dla marek spożywczych” opracowanego przez Mintel wynika, że prawie 1/3 wszystkich nowych produktów z kategorii żywności i napojów wprowadzonych w Europie między październikiem 2016 r. a wrześniem 2017 r., miała oświadczenia „naturalne”.

Pod pojęciem „naturalne” kryją się oświadczenia: „organiczne”, „bez sztucznych dodatków i konserwantów”, „wolne od GMO”, „w 100% naturalne” oraz „pełnoziarniste”.

W kontekście eksportu zdrowej żywności, Renata Dutkiewicz, dyrektor ds. Sektora Spożywczego i FMCG Banku Zachodniego WBK przypomina jak ogromny sukces eksportowy już teraz mają na koncie polscy producenci. Od 2004 r. do 2017 r. wartość eksportu żywności z Polski zwiększyła się o 22 mld euro, co oznacza wzrost o 421%. Co ważne, polska żywność nie tylko gości na stołach całego świata, ale też ma swoją ugruntowaną markę. –Kiedyś popularność produktów spożywczych z Polski wynikała z doskonałej jakości, ale w bardzo atrakcyjnej cenie. Wielu producentów sprzedawało pod markami własnymi sieci zagranicznych. Teraz polskie brandy mają już swoją renomę i są za granicą cenione, wybierane właśnie dla walorów smakowych i jakości, niekoniecznie ze względu na cenę – powiedziała Renata Dutkiewicz.

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w 2017 r. wartość polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych osiągnęła rekordowy poziom 27,3 mld euro, co oznacza wzrost o 12% w relacji rocznej. Ponad 80 proc. eksportu produktów spożywczych z Polski (w ujęciu wartościowym w PLN) trafia do Unii Europejskiej. Spośród wszystkich „naturalnych” nowości wprowadzonych w Europie w okresie od października 2016 do września 2017 aż 17% przypadało na Niemcy. Na Wielką Brytanię – 13%, zaś na Francję – 15%. – Polscy producenci mają już rozwinięte relacje z odbiorcami w całej Europie. Wprowadzanie produktów naturalnych może więc odbywać się na zasadzie uzupełnienia już dystrybuowanej tam oferty podstawowej i przy wykorzystaniu dotychczasowych doświadczeń – przyznała Renata Dutkiewicz.

Jak pokazuje raport Mintel, nowe produkty z oświadczeniami z grupy „naturalnych” pojawiały się w wielu różnych kategoriach produktowych. Najwięcej było ich w kategorii wyrobów piekarniczych (13% wszystkich nowości „naturalnych”), przekąsek (10%), nabiału (10%) oraz w kategorii sosy i przyprawy (również 10%).

Foto: Pixabay

Kategoria: 

Podobne artykuły

W maju 2019 r. w porównaniu do analogicznego miesiąca 2018 r. w dziale artykułów spożywczych zanotowano wzrost produkcji cukru (o 113,2%), octu (o 37,9%), mąki żytniej (o 28,2%), ryb morskich mrożonych (o 25,7%), filetów z ryb morskich, mrożonych (o 19,8%), produktów uboju bydła i cieląt (o 18,9%), cukierków czekoladowanych (o 17,7%), kasz i grysików gryczanych (o 17,4%) – informuje Główny Urząd Statystyczny.

Konsumenci nigdy nie byli tak świadomi i wymagający. Oczekują, że producenci wyeliminują z żywności wszelkie niekorzystne składniki bez uszczerbku dla jej walorów smakowych. Szukają pełnych informacji o produkcie włącznie z danymi o miejscu jego wytworzenia, pozyskiwaniu składników czy procesach produkcyjnych. Przykładają wagę do tego, czy na pewno produkcja odbywa się z poszanowaniem zasad etyki. Chętnie także przyglądają się propozycjom, które są dopasowane do ich stylu życia, pracy, indywidualnej diety czy nawet nastroju.

X