Dobre wyniki sprzedaży i zysk Henkla w pierwszym kwartale

Aktualności

Dobre wyniki sprzedaży i zysk Henkla w pierwszym kwartale

20 maja 2016

Rok obrotowy 2016 rozpoczął się dla firmy Henkel bardzo dobrze. Firma odnotowała dalszy wzrost przychodów ze sprzedaży i zysku, a skorygowana rentowność sprzedaży znacznie się zwiększyła, do poziomu 16,8%. Do tego pozytywnego wyniku przyczyniły się wszystkie trzy sektory biznesowe Henkla. Na rynkach wschodzących, na których jesteśmy obecni, ponownie odnotowaliśmy istotny wzrost organiczny − poinformował Hans Van Bylen, prezes zarządu Henkel.

Odnosząc się do bieżącego roku obrotowego, Van Bylen powiedział: – Przewidujemy, że w 2016 r. utrzyma się trudna sytuacja rynkowa, przy jedynie niewielkim światowym wzroście gospodarczym, dużej niepewności na rynkach i niekorzystnym poziomie kursów walutowych. Będziemy się zatem koncentrować na jeszcze lepszym wykorzystaniu naszych silnych marek, pozycji lidera rynku i możliwości w zakresie innowacji, jako narzędzi do osiągnięcia ambitnych celów, które sobie stawiamy.

Podtrzymanie prognozy wyników na 2016 r.

Hans Van Bylen podtrzymał prognozy wyników Henkel na bieżący rok obrotowy. − W roku obrotowym 2016 przewidujemy wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym o 2% do 4%. Spodziewamy się również, że skorygowana marża EBIT wzrośnie do poziomu ok. 16,5%, natomiast skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną będzie wyższy o ok. 8%–11% − powiedział.

Przychody ze sprzedaży i wynik finansowy za pierwszy kwartał 2016 r.

W pierwszym kwartale 2016 r. przychody ze sprzedaży wzrosły o 0,6%, do 4,456 mld euro. Po skorygowaniu o niekorzystny wpływ wahań kursów wymiany (3,4%), wzrost wyniósł 4,0%. Natomiast w ujęciu organicznym, tj. po korekcie o wpływ różnic kursowych oraz transakcji przejęć i zbycia aktywów, wzrost przychodów ze sprzedaży wyniósł 2,9%.

W sektorze biznesowym Laundry & Home Care (środki piorące i czystości) odnotowano wysoki wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym, na poziomie 4,7%. Również sektor Beauty Care (kosmetyki) osiągnął znaczny wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym, wynoszący 2,6%. Podobnie sektor Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu) wyraźnie zwiększył sprzedaż w ujęciu organicznym – o 2,1%.

Skorygowany zysk operacyjny EBIT (z wyłączeniem zysków i kosztów o charakterze jednorazowym oraz kosztów restrukturyzacji) zwiększył się z 707 mln euro do 751 mln euro (6,2%). Wykazany zysk operacyjny wzrósł o 10,7%, z 648 mln euro do 717 mln euro.

Zanotowano również silny wzrost skorygowanej rentowności sprzedaży (marża EBIT) o 0,8 pp, do 16,8%. Wykazana rentowność sprzedaży zwiększyła się z 14,6% do 16,1%.

Henkel poprawił wynik na działalności finansowej o 2 mln euro, osiągając poziom -7 mln euro, co w głównej mierze związane było ze spłatą obligacji hybrydowych w listopadzie 2015 r. Stopa opodatkowania wyniosła 24,2%, wobec 24,6% w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Skorygowany zysk netto w ujęciu kwartalnym po odliczeniu udziałów niekontrolujących wzrósł o 7,6%, z 510 mln euro do poziomu 549 mln euro. Wykazany zysk netto w ujęciu kwartalnym zwiększył się o 11,6%, z 482 mln euro do 538 mln euro. Po odjęciu 13 mln euro zysku przypadającego na udziały niekontrolujące, zysk netto wzrósł do 525 mln euro (wobec 470 mln euro w analogicznym okresie ubiegłego roku).

Skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną (EPS) zwiększył się o 7,6%, z 1,18 euro do 1,27 euro, natomiast wykazany EPS wzrósł z 1,09 euro do 1,21 euro.

Stosunek kapitału obrotowego netto do przychodów ze sprzedaży wyniósł 5,4% i był wyższy o 0,8 pp, głównie w wyniku różnic kursowych i obniżenia poziomu zapasów.

Pozycja finansowa netto firmy na 31 marca 2016 r. osiągnęła wartość 452 mln euro, podczas gdy na dzień 31 grudnia 2015 r. wynosiła 335 mln euro.