Sprzedaż majonezu w sklepach małoformatowych do 300 mkw.

Aktualności

Sprzedaż majonezu w sklepach małoformatowych do 300 mkw.

Majonez to popularny dodatek do potraw, dlatego jest chętnie kupowany prze cały rok, choć największe wzrosty sprzedaży notuje przed Świętami Bożego Narodzenia i Wielkanocy. Majonez można kupić w ok. 90% sklepów małoformatowych do 300 mkw. Klienci takich placówek zwykle mogą wybierać spośród 4 wariantów majonezu, ale w okresie przedświątecznym oferta jest często nieco szersza. W tym czasie zwiększa się nie tylko liczba sprzedanych opakowań majonezu, ale również średnia wielkość i wartość transakcji, ponieważ klienci chętniej sięgają wówczas po większe słoiki. Majonez raczej rzadko bywa jedynym powodem wizyty w sklepie (tylko na 10% transakcji z majonezem nie pojawiały się inne produkty), zwykle klienci sięgają po niego przy okazji większych zakupów – najczęściej w weekendy (aż 45% transakcji zakupu tej kategorii ma miejsce w piątek lub sobotę).

Jak pokazują dane CMR, w 2017 r. w sklepach małoformatowych najlepiej sprzedawał się majonez marki Winiary (Nestlé), która odpowiadała za prawie 40% udziałów w wartości sprzedaży tej kategorii. Na drugim miejscu plasuje się marka Majonez Kielecki (Społem Kielce), która ma prawie 26% udziałów w ujęciu wartościowym. Kilkuprocentowe udziały mają marki Hellmann’s, Mosso i Roleski. Trzeba jednak pamiętać, że w tej kategorii istnieje też wiele silnych marek lokalnych, które w swoim regionie mają wysokie udziały w sprzedaży, choć w innych częściach Polski mogą być zupełnie nieznane. Z tego względu np. w północnej części kraju dużą popularnością cieszą się marki Ocetix i Majonezy Kętrzyn, a w centralnej części Polski ugruntowaną pozycję mają marki Mosso i Motyl. W skali całego kraju najszerszą dystrybucję mają marki Winiary (w grudniu 2017 r. można ją było znaleźć w 75% sklepów małoformatowych sprzedających majonez) i Majonez Kielecki (dostępny w 40% takich placówek).

W całym 2017 r. klienci sklepów małoformatowych najczęściej wkładali do koszyków właśnie majonez marki Winiary (znalazł się on na 36% paragonów z tą kategorią) i Majonez Kielecki (24% paragonów). Największą popularnością w ofercie marki Majonez Dekoracyjny Winiary cieszyły się pojemności 400 i 300 ml oraz 700 ml, natomiast spośród wszystkich wariantów Majonezu Kieleckiego najlepiej sprzedawały się pojemności 310 ml i 170 ml. W zestawieniu najlepiej rotujących produktów znalazły się również Majonez Napoleoński Mosso (320 ml), Majonez stołowy Roleski (280 ml) i majonez Hellmann’s Babuni (420 ml).