Jesteś tutaj

Advertisement

Jaka żywność jest w modzie?

Trendy na rynku spożywczym zmieniają się z roku na rok. Ludzie coraz bardziej zwracają uwagę na to, co jest napisane na etykietach. W mniejszym stopniu interesuje ich jednak skład produktu, a bardziej to, czy dany produkt jest ekologiczny, z jakiego kraju pochodzi oraz czy jest zdrowy.

Jak wynika z prowadzonej przez firmę Mintel globalnej bazy danych o nowych produktach, informacje o tym, że dany wyrób jest „naturalny” (np. „nie zawiera sztucznych dodatków/konserwantów”, „jest organiczny” lub „wolny od GMO”) pojawiły się na 29 proc. produktów wprowadzonych na rynek między wrześniem 2016 r. a sierpniem 2017 r. Dekadę wcześniej było ich 17 proc. Wzrosła także liczba oświadczeń typu „etyczne i środowiskowe”, np. o stosowaniu opakowań przyjaznych dla środowiska czy dbałości o dobrostan ludzi i zwierząt: wśród produktów wprowadzonych do sprzedaży w ostatnim roku było takich wyrobów aż 22 proc. (dziesięć lat wcześniej zaledwie 1 proc.).

Przejrzystość jest etykiet wymagana jest ze względu na powszechność braku zaufania. Zaledwie co piąty dorosły Kanadyjczyk ufa umieszczanym na opakowaniach żywności i napojów zapewnieniom, że dany produkt jest „zdrowy”.

Jak wynika z raportu „Globalne trendy na rynku żywności i napojów w 2018 r.”, niektórzy konsumenci patrząc na etykietę chcą wiedzieć, gdzie został wyprodukowany dany produkt. 70 proc. Włochów, 66 proc. Francuzów i 55 proc. Polaków chętniej ufa firmom, które wytwarzają swoje produkty w ich ojczystym kraju.

Producenci i detaliści musieli „zdemokratyzować” zasady informowania o pochodzeniu i składzie swoich wyrobów, tak aby oferowane produkty były dostępne dla wszystkich konsumentów. Jest to odzwierciedleniem zasad zdefiniowanych w opisie jednego z trendów prognozowanych na 2017 r., gdzie podkreślano, że zdrowa żywność i zdrowe napoje nie powinny być uznawane za dobra luksusowe.

Konsumenci z Francji, Włoch i Hiszpanii często deklarują, że zmniejszają spożycie żywności o dużej zawartości tłuszczu lub cukru. Niechęć wobec konkretnych składników jest coraz powszechniejsza.

Konsumenci dążący w życiu do równowagi często chętnie tworzą własne definicje tego, co jest „zdrowe” — w zależności od okazji i potrzeb. Dwie trzecie Kanadyjczyków, którzy jadają ciasta i ciastka, zgadza się, że kulinarne folgowanie sobie od czasu do czasu jest dopuszczalne, niezależnie od wartości odżywczych spożywanych wtedy produktów. Podobnie myśli 41 proc. konsumentów przekąsek w Wielkiej Brytanii: uważają oni, że niezdrowe smakołyki mogą stanowić część zrównoważonej diety.

Z kolei trend „moc roślin” jest istotny w odniesieniu do kwestii radzenia sobie ze stresem. Pozwala bowiem wykorzystać działanie odprężające ziół, przypraw i innych substancji roślinnych. Produkty wprowadzane na rynek w ostatnim roku i opisywane jako mające właściwości relaksujące zawierają przede wszystkim rumianek, lawendę i melisę. Składniki pochodzenia roślinnego mogą być traktowane jak smakołyki same w sobie. W USA 57 proc. konsumentów owoców spożywa je po to, aby zaspokoić ochotę na coś smacznego.

Jak przewiduje się, w 2018 r. zindywidualizowane definicje równowagi i dbania o siebie wzmocnią zapotrzebowanie na produkty spożywcze, które będą obiecywać konsumentom poprawę nastroju, a przy tym pasować do ich własnych, wszechstronnie zróżnicowanych koncepcji zdrowia i dobrego samopoczucia. Na rynku pojawiają się więc możliwości wprowadzania różnych receptur, form i porcji żywności i napojów, które będą oferować konsumentom opcje dające się dopasować do indywidualnego planu odżywiania się oraz obecnego nastroju .

Foto: Pixabay

Kategoria: 

Podobne artykuły

Konsystencja to najnowsze narzędzie angażowania zmysłów i oferowania doświadczeń wartych dzielenia się z innymi. Tak wynika z raportu analizującego trendy żywieniowe na nadchodzący rok. Coraz więcej osób chce spożywać jedzenie, które nie tylko ładnie wygląda, ale zapewni również niespotykane doświadczenia zmysłowe.

Średnia kwota, jaką europejscy konsumenci dysponują na wydatki i oszczędności w 2017 r. wyniosła13 937 euro na osobę. Rozporządzalny dochód netto konsumentów w 42 krajach znacznie się od siebie różni. Wynika to z badania GfK – „Purchasing Power Europe 2017”. Można się z niego dowiedzieć, jak na tle innych krajów wypada Polska.

X