Dobre wskaźniki ufności konsumenckiej

Aktualności

Dobre wskaźniki ufności konsumenckiej

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej ukształtował się na poziomie 6,2 . W lutym 2018 r. obecne i przyszłe nastroje konsumenckie pozostały na podobnym poziomie jak w ubiegłym miesiącu.

Wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, nie zmienił się w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 6,2 . W porównaniu do lutego 2017 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 8,1 p. proc. Spośród składowych wskaźnika, najbardziej poprawiły się oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów. Natomiast pogorszyły się oceny przyszłej i obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 0,1 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 4,2. W lutym br. WWUK osiągnął wartość o 7,8 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2017 r. Na niewielki spadek wartości wskaźnika wpłynęły pogarszające się oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy. Wyższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju i przyszłego poziomu bezrobocia.

Źródło: GUS

Foto: Pixabay