Zakupy w internecie bez FMCG

Aktualności

Zakupy w internecie bez FMCG

Polacy kupują online zarówno produkty, jak i usługi świadczone elektroniczne. Wśród produktów dominują w tym roku kosmetyki i odzież, natomiast usługi to głównie rezerwacje noclegów i bilety kolejowe. Polacy pozostają nadal nieufni, jeśli chodzi o zakupy produktów spożywczych przez internet. Preferowanym miejscem platformami zakupowymi są – przede wszystkim Allegro i OLX, zaś już na trzecim miejscu jest Aliexpress.

Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą INQUIRY w listopadzie 2019 r. na próbie osób robiących zakupy w internecie. W ankiecie pytano o zakupy dokonywane online w dowolny sposób (także na telefonie czy tablecie), w podziale na produkty i usługi.

Co ciekawe, różne kategorie produktów i usług kupowane są w różny sposób. Stosunkowo nowym zjawiskiem są zakupy przez aplikacje, co dotyczy szczególnie usług (w ten sposób zakupy realizuje już 20% kupujących).

Coraz więcej osób korzysta z listopadowych i grudniowych promocji; zamiar skorzystania z promocji na Black Friday (Czarny Piątek) zadeklarowało 51% badanych. Polacy korzystają również z Cyber Monday (Dzień zakupów internetowych) i polskiego dnia darmowej dostawy, a nawet z promocji na Dzień Singli na Aliexpress.

Inspiracją do zakupów świątecznych są dla klientów kupujących online głównie treści wyszukiwane w internecie, szczególnie na Facebooku, choć sam Facebook rzadko się pojawia jako miejsce zakupu, pomimo oferty Marketplace.

Handel internetowy przenika się z handlem w sklepach stacjonarnych. Wiele firm pracuje nad rozwiązaniami omnichannel, integrującymi różne formy zakupów. Z badania Inquiry wynika jednak, że polscy klienci często obawiają się o prywatność i niekoniecznie chcieliby, aby ich historia zakupów online była dostępna w sklepie stacjonarnym (30% badanych jest przeciwnych takiemu rozwiązaniu).

Foto: Pixabay