Jesteś tutaj

Wyższy VAT na napoje i mleka roślinne?

Na etapie konsultacji społecznych znajduje się nowa matryca stawek VAT. Po nagłośnieniu przez media kwestii podwyższenia podatku na leki weterynaryjne, władze wycofały się z tego pomysłu. Teraz zwraca się uwagę na podwyżkę VAT-u na napoje zawierające sok oraz mleka pochodzenia roślinnego, jak kokosowe, migdałowe czy sojowe.

Według projektu nowej matrycy VAT możliwość stosowania 5-procentowej stawki mają mieć: jogurty, maślanki, kefiry, mleko – z wyłączeniem produktów zawierających kawę oraz jej ekstrakty, esencje lub koncentraty; soki owocowe, warzywne i owocowo-warzywne, bez dodatku wody, chyba że dodanie wody ma na celu odtworzenie udziału wody usuniętej w procesie zagęszczania soku; preparaty do początkowego żywienia niemowląt, w tym mleko początkowe, preparaty do dalszego żywienia niemowląt, w tym mleko następne, mleko i mleko modyfikowane dla dzieci, dietetyczne środki spożywcze specjalnego przeznaczenia medycznego – o których mowa w ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia.

Aktualnie stawka 5% obowiązuje napoje zawierające więcej niż 20% soku, bądź tłuszcz mlekowy (z wyłączeniem napojów, przy przygotowywaniu których wykorzystywany jest napar z kawy lub herbaty). Proponowane przepisy oznaczają więc duże zmiany dla producentów. Wyższy, 23-procentowy podatek VAT będą musieli płacić producenci napojów z dodatkiem soków oraz mlek pochodzenia roślinnego, np.: sojowego, migdałowego czy kokosowego. Może to spowodować wzrost cen tych produktów. Ponadto droższe mogą być również „mleczne" desery, ciasta, śniadania na bazie owsianki czy też napoje kawowe z dodatkiem napojów mlekopodobnych.

Źródło: Business Insider, Rzeczpospolita

Foto: shutterstock.com

Kategoria: 

Podobne artykuły

W sejmie trwają prace nad ustawą zmieniającą VAT. Jeden z zapisów dotyczy wzrostu podatku na leki weterynaryjne z 8% do 23%. Zmiana ta może spowodować wzrost cen mięsa oraz nabiału, ponieważ branże będą chciały zrekompensować sobie wyższe koszty produkcji.

Dzieci i młodzież mają dziś spory wybór gorących i zimnych napojów, które mogą wypić podczas śniadania w domu lub zabrać ze sobą do szkoły. Dominują wśród nich produkty idealne dla każdego, niezależnie od wieku i na nich warto oprzeć sklepową ofertę, uzupełniając ją asortymentem kierowanym do konkretnego odbiorcy.

X