Rok 2020 na rynku powierzchni handlowej

Aktualności

Rok 2020 na rynku powierzchni handlowej

Pomimo niskiego przyrostu podaży na rynku powierzchni handlowej w 2019 r., 12 najbliższych miesięcy zapowiada się intensywnie. W planach jest co najmniej 390 tys. mkw. GLA ­– wynika z raportu „Real Estate Market Outlook 2020 Polska” przygotowanego przez CBRE.

Od stycznia do grudnia 2019 r. rynek nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce powiększył się zaledwie o 280 tys. mkw. GLA, co oznacza najmniejszy przyrost podaży w ciągu ostatnich 20 lat. Niemniej jednak 2020 r. zapowiada się intensywnie, a plany deweloperskie obejmują co najmniej 390 tys. mkw. nowej powierzchni, spośród których 360 tys. mkw. GLA jest już w budowie.

W ubiegłym roku największym projektem oddanym do użytku była Galeria Młociny w Warszawie (78,5 tys. mkw. GLA). Dużą aktywność deweloperską odnotowano natomiast przede wszystkim w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. To właśnie tam, poza największymi polskimi aglomeracjami, powstaje obecnie 21 nowych projektów, podczas gdy w największych polskich miastach w budowie znajduje się jedynie 10. Ze względu na relatywnie wysokie wskaźniki nasycenia w dużych miastach, w najbliższej przyszłości deweloperzy będą koncentrować się głównie na mniejszych ośrodkach.

Tesco stopniowo wycofuje się ze swoich lokalizacji w Polsce, co w 2019 r. poskutkowało zamknięciem części centrów handlowych I generacji, w których głównym najemcą było Tesco, m.in. w Bydgoszczy, Rzeszowie czy Tychach.

Obecne centra handlowe są znacznie więcej niż tylko destynacją zakupową. To miejsca spotkań oraz, dzięki podejmowanym inicjatywom kulturalnym, ośrodki integrujące lokalną społeczność. Kwestią priorytetową dla właścicieli i zarządców jest i będzie doświadczenie konsumenckie. Aby sprostać konkurencji, starsze obiekty będą przechodzić modernizację, często związaną z poszerzeniem strefy gastronomicznej i rozrywkowej kosztem rozległej powierzchni zajmowanej uprzednio przez hipermarkety. Na popularności będą zyskiwały nowe koncepty, takie jak food hall.

Rosnąca świadomość konsumentów w zakresie ekologii będzie generowała potrzebę zrównoważonego wzrostu w poszanowaniu zasobów środowiska również w branży handlowej. Konieczność integracji handlu elektronicznego z handlem tradycyjnym stała się jednym z najważniejszych wyzwań zarówno dla właścicieli i zarządców centrów handlowych, jak i ich najemców. Znaczenie sprzedaży wielokanałowej będzie rosło, a zjawiska showroomingu i webroomingu będą współistnieć i się przenikać. Marki będą inwestowały w nowoczesne technologie wykorzystujące doświadczenie konsumenckie i umożliwiające tworzenie profilu klienta, aby móc przedstawić mu jak najbardziej dopasowaną ofertę sprzedażową. Najemcy będą coraz śmielej spoglądać w kierunku lokali usytuowanych w parterach biurowców, hoteli czy budynków mieszkalnych. Przyszłość będzie należeć do projektów wielofunkcyjnych.

Aktualne stawki najmu lokalu o powierzchni 100 mkw. w najlepszych centrach handlowych Warszawy wynoszą ok. 100-130 EUR/ mkw./ mies., natomiast ceny za podobny lokal we wiodących centrach handlowych w pozostałych największych polskich aglomeracjach wahają się w przedziale 40-60 EUR/ mkw./ mies. Przewiduje się, że stawki czynszowe w najlepszych centrach handlowych pozostaną stabilne, natomiast stawki najmu przy ulicach handlowych będą rosły ze względu na popyt ze strony dynamicznie rozwijającego się segmentu gastronomicznego. Obecnie czynsze dla najlepszych lokali przy warszawskich ulicach handlowych kształtują się na poziomie ok. 102 EUR/ mkw./ mies.

Źródło: „Real Estate Market Outlook 2020 Polska” CBRE

Foto: Pixabay