Jesteś tutaj

Polski rynek handlowy w I kwartale 2019 r.

Nasycenie głównych rynków największych polskich aglomeracji (834 mkw. na 1000 mieszkańców) ma bezpośredni wpływ na wzrost zainteresowania inwestorów i deweloperów mniejszymi miastami. Prawie 50% tegorocznej podaży zostanie dostarczona na rynki miast o populacji poniżej 400 tys. mieszkańców, a 21% podaży zasili najmniejsze rynki miast o populacji mniejszej niż 50 tys. mieszkańców. Na rynkach o tej wielkości rozwijają się głównie centra typu convenience i małe parki handlowe – twierdzą eksperci Cushman&Wakefield.

W związku z rosnącą konkurencją i dojrzewaniem rynku nieruchomości handlowych w Polsce będziemy obserwować coraz większą polaryzację. Z jednej strony duże centra handlowo-rozrywkowe podążające za zmieniającymi się trendami będą ugruntowywać swoją pozycję na rynku, a ich uzupełnieniem w mniejszych miastach i miejscowościach będą małe centra i parki handlowe zaspokajające potrzeby lokalnych mieszkańców. Z drugiej strony centra przestarzałe, skupiające się do tej pory jedynie na funkcji handlowej, często z operatorem spożywczym o zbyt dużej powierzchni, ze względu na swój wiek lub silną konkurencję nie będą w stanie utrzymać się na rynku w obecnym kształcie. Można się spodziewać radykalnych zmian dotyczących przekształcania funkcji gorzej prosperujących projektów handlowych na przykład w funkcję biurową lub mieszkalną.

Wciąż widoczny jest wysoki popyt na lokale gastronomiczne, a galerie handlowe systematycznie zwiększają powierzchnię przeznaczoną dla tego typu najemców. Trend ten nie dotyczy już tylko dużych galerii handlowych, ale też mniejszych obiektów o charakterze convenience, które inwestują w tego typu powierzchnie podążając za kulinarnym boomem. Wiele centrów handlowych zmodernizowało lub jest w trakcie przebudowy, czy odświeżania strefy food court. Duże zmiany i wprowadzenie zupełnie nowych konceptów gastronomicznych planują też takie centra handlowe jak Stary Browar w Poznaniu, Pasaż Grunwaldzki we Wrocławiu czy Gemini Park BielskoBiała.

Zwiększone zainteresowanie najemców i inwestorów branżą food & beverage oraz rozrywkową w dużych miastach jest zauważalne nie tylko w centrach handlowych. Wiele nowych konceptów, takich jak np. Krowarzywa, wręcz stawia na rozwój w indywidualnych lokalach lub w obiektach wielofunkcyjnych. Może to wpłynąć na ożywienie i rozwój ulic handlowych, które podobnie do innych dużych miast europejskich będą stanowiły przeciwwagę dla centrów handlowych.

Rośnie znaczenie obiektów, w których mamy do czynienia z połączeniem funkcji mieszkalnej, handlowousługowej, gastronomicznej, kulturalnej, rozrywkowej i biurowej. Możliwości kreowania projektów wielofunkcyjnych jest bardzo wiele, a każdy z nich, dzięki odpowiedniej strategii, może wyróżnić się na rynku czymś wyjątkowym, zwiększyć atrakcyjność oferty w oczach klientów i uzyskać przewagę konkurencyjną. Doskonałym przykładem takiej inwestycji jest planowany wielofunkcyjny koncept Towarowa 22, który powstanie w Warszawie w miejscu istniejącego CH Jupiter.

Kategoria: 

Podobne artykuły

Całkowita wielkość powierzchni handlowej oddanej do użytku w 2018 r. wyniosła ok. 420 tys. mkw. Zasoby powierzchni handlowej powiększyły się o 3% osiągając poziom 14,7 mln mkw. Prawie 30% nowej podaży stanowiły małe centra i parki handlowe o powierzchni poniżej 20 tys. mkw. Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield podsumowuje rynek powierzchni handlowych w Polsce w 2018 roku.

Z najnowszego raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield dotyczącego rozwoju centrów handlowych w Europie European Shopping Centre Development wynika, że w ubiegłym roku najwyższy poziom aktywności deweloperskiej ponownie odnotowano w Europie Środkowo-Wschodniej, na którą w drugim półroczu przypadło prawie 70% nowej podaży, czyli 2,4 mln m2 powierzchni.

X

Przeczytaj również