Podsumowanie rynku powierzchni handlowych w 2018 r.

Aktualności

Podsumowanie rynku powierzchni handlowych w 2018 r.

Całkowita wielkość powierzchni handlowej oddanej do użytku w 2018 r. wyniosła ok. 420 tys. mkw. Zasoby powierzchni handlowej powiększyły się o 3% osiągając poziom 14,7 mln mkw. Prawie 30% nowej podaży stanowiły małe centra i parki handlowe o powierzchni poniżej 20 tys. mkw. Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield podsumowuje rynek powierzchni handlowych w Polsce w 2018 roku.

W 2018 r. wartość transakcji na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce przekroczyła 7,2 mld euro. Całkowity wolumen w sektorze nieruchomości handlowych wyniósł 2,5 mld euro – był to najlepszy wynik od 2006 r. Znaczny udział w tym miała sprzedaż portfela 28 aktywów przez Apollo Rida/AXA/ARES grupie Chariot Top Group za ok. 1 mld euro. Była to jednocześnie największa transakcja zawarta na rynku handlowym w Polsce.

– Stopy kapitalizacji dla najbardziej atrakcyjnych centrów handlowych obniżyły się do 4,25%. Obiekty przy głównych ulicach handlowych są wyceniane przy rentowności na poziomie 5%, a stopy kapitalizacji w przypadku najlepszych parków handlowych i magazynów handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie i wynoszą odpowiednio 6,75% i 7% – komentuje Aleksandra Sierocińska, Konsultant w dziale Rynków Kapitałowych, Cushman & Wakefield.

Centra handlowe z blisko 75-procentowym udziałem niezmiennie pozostają dominującym formatem rynku powierzchni handlowych w Polsce. Zgodnie z danymi na koniec 2018 r. w Polsce działa 460 centrów handlowych o łącznej powierzchni prawie 11 mln mkw. Zasoby tego formatu powiększyły się w minionym roku o ponad 270 tys. mkw., z czego 85% to otwarcia nowych centrów handlowych (łącznie 12 obiektów), resztę stanowiły rozbudowy działających już galerii.

W dużych aglomeracjach powstało w 2018 r. 10 nowych obiektów handlowych, z czego cztery to średniej i dużej wielkości centra handlowo-rozrywkowe (Forum Gdańsk – 62 000 m kw., Galeria Libero w Katowicach – 45 000 m kw., Gemini Park Tychy – 36 600 m kw. oraz Nowa Stacja Pruszków – 27 000 m kw.).

Ponad 600 000 m kw. powierzchni handlowej jest obecnie w trakcie budowy lub ma ważne pozwolenie na budowę. Prawie 75% tej wartości planowane jest do otwarcia do końca 2019 r. Największym budowanym obecnie obiektem jest Galeria Młociny w Warszawie (ponad 70 tys. mkw.) z planowanym terminem realizacji na kwiecień 2019 r.

Foto: Pixabay