Na stację benzynową po impuls

Aktualności

Na stację benzynową po impuls

Jak wynika z danych Panelu Handlu Detalicznego Nielsena, niemal 48% wartości sprzedaży artykułów spożywczych na stacjach benzynowych stanowią napoje alkoholowe, w tym piwo. Kolejną ważną grupą są napoje bezalkoholowe – generują niemal 32% sprzedaży. Istotny udział w koszyku spożywczym stacji benzynowych mają również słodycze – odpowiadają za niemal 11% jego wartości. Na stacjach benzynowych dominuje sprzedaż produktów impulsowych.

Mimo nieznacznego spadku numeryki stacji benzynowych w Polsce o 1,3% w stosunku do roku 2016, sprzedaż wartościowa produktów spożywczych audytowanych w tym kanale przez Nielsena wykazuje dodatnią dynamikę (5,4%). Stacje benzynowe odpowiadają za niespełna 2% wartości koszyka spożywczego w całym rynku, na który składają się zarówno sklepy wielkopowierzchniowe, jak i małopowierzchniowe.

Coraz większa liczba stacji benzynowych wprowadza do swojej oferty napoje alkoholowe – w ostatnim roku piwo było sprzedawane niemal na każdej stacji benzynowej (99,8%), wódka i wino sprzedawane były na ponad 70% stacji benzynowych. Whisky było sprzedawane na 66% stacji. Wśród napojów alkoholowych, największą sprzedaż wartościową osiąga piwo, stanowiące ponad 25% wartości koszyka spożywczego, natomiast wódka plasuje się na drugim miejscu z udziałami na poziomie 17,4%. Choć udział whisky i wina wciąż jest niewielki (odpowiednio 2,4% i 1,4% w koszyku spożywczym), kategorie cechują się dwucyfrowym wzrostem sprzedaży rok do roku.

Ponad połowa sprzedawanych wódek to wyroby smakowe. Najwięcej sprzedaje się opakowań o małej pojemności – ponad 70% to opakowania o pojemności 100 i 200 ml i wciąż obserwujemy tendencję wzrostową. Mniej sprzedaje się natomiast opakowań o pojemności 500 i 700 ml – obecnie stanowią łącznie niespełna 30%.

Według danych Panelu Handlu Detalicznego Nielsena na stacjach benzynowych o wiele większy udział w sprzedaży wartościowej whisky mają produkty z segmentu cenowego premium – jest to 30% w porównaniu do niespełna 20% na całym rynku Natomiast o wiele mniejszy udział stanowią produkty economy – niewiele ponad 1% w porównaniu do 13% na całym rynku.

Podczas gdy na całym rynku za największą sprzedaż wartościową napojów bezalkoholowych odpowiada woda, na stacjach benzynowych liderem są napoje energetyczne, odpowiadając za ponad 15% sprzedaży tej kategorii w całym kraju. Na uwagę zasługuje również kategoria mrożonej kawy, która generuje niemal 13% sprzedaży wartościowej na rynku.

Wzrost wartości sprzedaży produktów spożywczych na stacjach benzynowych mimo spadku liczebności placówek pokazuje potencjał rozwoju tego kanału dystrybucji. Szybszy wzrost sprzedaży ilościowej i wartościowej w stosunku do wolumenu sprzedaży najważniejszych kategorii pokazuje tendencję wzrostową dla małych opakowań, co potwierdza impulsowy charakter zakupów w tym kanale.

Źródło: Anna Ostrowska, Nielsen Polska