EPP umacnia pozycję na rynku nieruchomości handlowych

Aktualności

EPP umacnia pozycję na rynku nieruchomości handlowych

09 września 2019

EPP, największy właściciel centrów handlowych w Polsce, ogłosił zgodne z oczekiwaniami analityków wyniki finansowe za I półrocze br. – zysk do podziału wzrósł o 9%, a dywidenda na akcję wyniosła 5,8 eurocentów.

Przychód operacyjny netto za I półrocze 2019 r. wzrósł o 8,5% do poziomu 72 mln euro, a zysk do podziału wyniósł 52,7 mln euro. Do portfolio EPP dołączyło 5 nowych obiektów handlowych, dzięki czemu średnia powierzchnia najmu brutto przypadająca na każdy z obiektów spółki wynosi obecnie blisko 40 tys. mkw., co świadczy o rozmiarach i dominującej pozycji rynkowej jej aktywów.

Zdaniem Hadley’a Deana, prezesa EPP, imponujące wyniki spółki są przede wszystkim rezultatem zwiększenia stanu posiadania i atrakcyjności portfolio nieruchomości komercyjnych, sprzedaży aktywów biurowych oraz wykorzystania kapitału ze zbycia nieruchomości do finansowania nowych inwestycji i wzmocnienia pozycji bilansowej.

Spółka zamknęła transakcję nabycia drugiej transzy nieruchomości portfolio M1 za kwotę 224 mln euro i zwiększyła powierzchnię najmu o kolejne 141 tys. mkw. na lokalnych rynkach w Radomiu, Bytomiu, Częstochowie i Poznaniu. Wszystkie 4 duże nieruchomości handlowe charakteryzują się dominującą pozycją w swoich miastach, osiągają korzystne wyniki finansowe i wyróżnia je potencjał do dalszego rozwoju. Część środków na sfinansowanie transakcji pozyskano z zakończonego nadsubskrypcją podwyższenia kapitału w wysokości 1,45 mld randów w kwietniu br.

W maju 2019 r. otwarto flagową inwestycję EPP, Galerię Młociny, w której spółka ma 70% udziałów. Centrum handlowe o powierzchni 85 tys. mkw. znajduje się w pobliżu węzła komunikacyjnego, z którego corocznie korzysta 24 miliony osób, i jest debiutem EPP na atrakcyjnym stołecznym rynku.

W czerwcu 2019 r. EPP zawiązał joint venture z Henderson Park, europejską platformą nieruchomości private equity, która przejęła od spółki 70% udziałów w trzech projektach biurowych w Poznaniu, Łodzi i Krakowie. EPP zachował 30% udziałów w aktywach i odpowiada za zarządzanie i asset management. Transakcja umożliwiła EPP dalsze zmniejszenie zaangażowania kapitałowego na rynku nieruchomości biurowych i koncentrację na nieruchomościach komercyjnych.

Pozyskanie w omawianym okresie pięciu nowych lokalizacji o powierzchni 220 tys. mkw. oznacza, że EPP posiada obecnie portfel 24 centrów handlowych o łącznej powierzchni 900 tys. mkw., uzupełniony sześcioma lokalizacjami biurowymi o łącznej powierzchni 147 tys. mkw. Udział powierzchni niewynajętej w portfelu nieruchomości handlowych EPP pozostaje na bardzo niskim poziomie poniżej 1%.

– Pomimo zakazu handlu w niedzielę, zgodnie z oczekiwaniami, polscy konsumenci dostosowali się do tej zmiany, a odwiedzalność centrów handlowych EPP wzrosła o 2%. Co ważniejsze, sprzedaż w obiektach EPP zwiększyła się o 6% – dodał Hadley Dean.