Długoterminowy plan Grupy Carrefour

Aktualności

Długoterminowy plan Grupy Carrefour

24 stycznia 2018

Grupa Carrefour przedstawiła swój plan strategiczny „Carrefour 2022”. Grupa określiła swoją globalną strategię – jest nią zapewnienie klientom najwyższego komfortu konsumpcji oraz zostanie światowym liderem w dziedzinie transformacji żywieniowej. Grupa zapowiada głęboką transformację, rozpoczynając realizację planu biznesowego.

Cztery filary planu transformacji

1. Wprowadzenie uproszczonej i otwartej organizacji

Uproszczenie będzie polegać na zwiększeniu efektywności struktur działów centralnych Grupy

Aby podnieść wydajność operacyjną i proaktywność naszych zespołów, Carrefour przeprowadza optymalizację central we wszystkich krajach, w których prowadzi swoją działalność.

W regionie Ile-de-France działy centralne grupy zostaną zrestrukturyzowane, co oznacza zamknięcie centrali korporacyjnej w Boulogne i rezygnację z budowy nowej siedziby głównej w Essonne. Opracowany zostanie plan dobrowolnych odejść dla 2 400 pracowników centrali we Francji, które zatrudniają obecnie 10 500 pracowników.

Plan „Carrefour 2022” będzie obejmować utworzenie struktury organizacyjnej ukierunkowanej na klientów, dla lepszego uwzględnienia ich potrzeb oraz oczekiwań.

Ponadto, Carrefour zamierza wykorzystywać w większym stopniu współpracę partnerską, w następujących celach:

– wykorzystanie innowacji i najlepszych praktyk;

– skorzystanie z doświadczeń innowacyjnych firm technologicznych typu start-up oraz siły przedsiębiorstw będących liderami w poszczególnych branżach, podobnie, jak ma to miejsce w ramach umowy podpisanej z firmą Fnac Darty w dziedzinie dystrybucji produktów elektroniki użytkowej oraz z Showroomprivé w zakresie wyprzedaży internetowych.

Potencjalne przejęcie udziałów w Carrefour Chiny przez spółkę Tencent, światowego lidera najnowszych technologii, oraz przez firmę Yonghui, sieci handlowej wyspecjalizowanej w produktach świeżych i sklepach małoformatowych, a także podpisanie strategicznej umowy z Tencent – zapewnia Grupie Carrefour olbrzymie możliwości rozwoju w tym kraju, w szczególności w spożywczym e-commerce.

2. Podnoszenie produktywności i konkurencyjności

Zakrojony na szeroką skalę plan ograniczenia kosztów o 2 mld € do 2020

Plan redukcji kosztów będzie realizowany w oparciu o 4 główne kierunki:

– optymalizacja zakupów handlowych: przebudowa oferty produktów poprzez zmniejszenie asortymentu o ponad 10 %;

– optymalizacja zakupów nie-handlowych: rygorystyczne zarządzanie wydatkami oraz realizacja polityki systematycznej renegocjacji istniejących umów przez specjalne zespoły utworzone na poziomie Grupy;

– redukcja kosztów logistycznych: większa koncentracja na zagadnieniach dotyczących podnoszenia wydajności operacyjnej łańcucha zaopatrzenia;

– ograniczenie kosztów struktury: uproszczenie struktur organizacyjnych działów centrali.

Trzy pierwsze obszary przyczynią się do uzyskania oszczędności 2 mld €.

Projekt rezygnacji z 273 sklepów należących wcześniej do sieci DIA

W planie „Carrefour 2022” określona została roczna wartość inwestycji w wysokości 2 mld € począwszy od roku 2018.

Inwestycje na rzecz rozwoju Grupy zostaną zdecydowanie zwiększone, w szczególności poprzez:

– znaczący wzrost inwestycji w dziedzinie technologii informatycznych i cyfrowych;

– zwiększenie wartości inwestycji w zakresie łańcucha supply-chain, poprzez automatyzację platform do przygotowywania zamówień. mających na celu wypracowanie omnikanałowej oferty produktów.

Jeżeli chodzi o strategię dotyczącą nieruchomości, w okresie najbliższych trzech lat firma Carrefour sprzeda aktywa o charakterze nie-strategicznym o wartości 500 milionów euro.

Strategia podnoszenia wydajności dla zapewnienia konkurencyjności cenowej

3. Utworzenie referencyjnego omnikanałowego środowiska zakupów

Poprzez połączenie środowisk on-line i off-line, Grupa Carrefour zapewni swoim klientom jak najlepszą ofertę.

Aby zapewnić podniesienie wydajności formatu hipermarketów, firma przeprowadzi następujące działania:

– dostosowanie powierzchni hipermarketów w zależności od ich strefy oddziaływania – jeżeli okaże się to konieczne, do roku 2020 powierzchnia hipermarketów na terenie Francji zostanie zmniejszona o co najmniej 100 000 m²;

– poszukiwanie partnerów w zakresie zakupów i sprzedaży w celu udoskonalenia oferty produktów nie-spożywczych we wszystkich przypadkach, kiedy nie jest ona odpowiednia;

– podniesienie wydajności operacyjnej sklepów, poprzez wykorzystanie najlepszych praktyk w dziedzinie zarządzania przepływami, zapasami oraz stratami;

– dostosowanie dotychczasowego parku hipermarketów w przypadkach, w których jest to absolutnie konieczne, poprzez oddanie w najem pięciu sklepów. Nie jest przewidziane zamknięcie na terenie Francji żadnych hipermarketów.

Przyspieszenie inwestycji w zakresie formatów o największej dynamice rozwoju

Supermarkety i sklepy convenience stanowią kluczowe formaty rozwoju Grupy. Dzięki realizacji ofensywnej strategii rozwoju w tym segmencie, Carrefour otworzy w okresie najbliższych pięciu lat co najmniej 2 000 sklepów o mniejszej powierzchni i przeprowadzi poważne inwestycje w największych europejskich metropoliach.

Każdy z tych formatów będzie w aktywny sposób uczestniczyć w procesie tworzenia omnikanałowego środowiska Grupy, pełniąc rolę ośrodka przygotowywania lub realizacji wysyłek, a także odbioru zakupów lub ich zwrotu przez klientów.

Ponadto Grupa zamierza zdecydowanie przyspieszyć rozwój formatu cash & carry.

W celu przeprowadzenia poważnych przemian w dziedzinie technologii cyfrowych oraz działalności omnikanałowej Grupa zainwestuje 2,8 mld € , w ciągu najbliższych 5 lat – co stanowi wartość sześciokrotnie większą, niż do tej pory.

Celem jest osiągnięcie obrotów w wysokości 5 mld € w e-commerce spożywczym do 2022 r.

Carrefour wykorzysta swoją sieć sklepów stacjonarnych, aby zapewnić swoim klientom niezawodną, szeroką ofertę usług omnikanałowych:

– Dostawa do domu: wszystkie oferowane przez Carrefour rozwiązania, dotyczące dostawy zostaną upowszechnione, wraz z zapewnieniem ich niezawodności;

– Drive: firma Carrefour musi zapewnić podniesienie jakości obsługi i rozszerzyć ofertę dostępną w swojej sieci placówek Drive;

– Click & Collect: począwszy od roku 2019, usługa Click & Collect będzie dostępna w ponad połowie sklepów.

Rozwiązania dotyczące zarządzania dostawami w zakresie last mile zostaną usprawnione i przyspieszone dzięki ogłoszonemu dziś podpisaniu przez Carrefour umowy z firmą Stuart, będącą filią francuskiej Grupy pocztowej La Poste.

4. Przebudowa oferty produktów spożywczych pod kątem jakości

Pozyskanie 1 miliona nowych konsumentów produktów świeżych we Francji do 2022

Grupa Carrefour wyznaczyła sobie ambitny cel dotyczący sprzedaży tradycyjnych produktów świeżych we Francji: dotyczy on trzykrotnie szybszego wzrostu obrotów, niż w przypadku produktów FMCG oraz pozyskanie miliona nowych konsumentów w do roku 2022.

Aby osiągnąć ten cel, Grupa Carrefour opracowała plan wsparcia podmiotów prowadzących działalność w branży przemysłu rolno-spożywczego.

Grupa Carrefour zamierza uzyskać pozycję lidera w zakresie zapewnienia dostępności produktów bio dla wszystkich klientów oraz zwiększyć wartość swoich obrotów uzyskiwanych ze sprzedaży tych produktów z 1,3 mld € do 5 mld € w roku 2022.

Aby zapewnić większą dostępność produktów bio, firma Carrefour przeprowadzi następujące działania:

– wprowadzenie działów produktów bio we wszystkich swoich sklepach we Francji;

– rozszerzenie swojej gamy produktów bio.

W perspektywie roku 2022, firma zamierza uzyskiwać jedną trzecią swoich obrotów dzięki produktom marki Carrefour

Za pośrednictwem planu „Carrefour 2022”, Grupa przeprowadzi dogłębne przemiany mające na celu zapewnienie jej opłacalnego, długofalowego rozwoju. Wzrost Grupy Carrefour będzie opierał się na zdobyciu pozycji lidera w dziedzinie produktów spożywczych, jak i wdrożeniu omnikanałowej oferty konkurencyjnej cenowo.

Począwszy od roku 2018 Grupa przeprowadzi plan podnoszenia wydajności, którego celem jest uzyskanie oszczędności kosztowych wynoszących 2 mld € w perspektywie do roku 2020. Ponadto, w celu poprawy podniesienia swojej płynności finansowej, Grupa Carrefour wprowadzi system aktywnego zarządzania swoim zapotrzebowaniem na kapitał obrotowy, w szczególności poprzez optymalizację poziomu zapasów oraz podniesienie wydajności realizowanych inwestycji. Będą one ukierunkowane na osiąganie strategicznych priorytetów Grupy, a ich wartość będzie wynosić 2 mld € rocznie, począwszy od roku 2018.