85% transakcji w Polsce jest realizowanych zbliżeniowo

Aktualności

85% transakcji w Polsce jest realizowanych zbliżeniowo

Mastercard opublikował najnowsze dane dotyczące popularności transakcji zbliżeniowych. W sierpniu 2018 r. po raz pierwszy udział tego rodzaju płatności we wszystkich transakcjach z użyciem kart Mastercard i Maestro w Polsce przekroczył próg 85%. Z danych wyłania się obraz Polski jako jednego z europejskich liderów technologii bezstykowej. Co więcej, pomimo tak wysokiego poziomu nasycenia, jej popularność nad Wisłą nadal rośnie – w ciągu ostatniego roku liczba transakcji tego typu wzrosła o 38%.

W Europie częściej niż Polacy zbliżeniowo płacą jedynie Czesi (93%). Jednocześnie Polska zdecydowanie wyprzedza kraje, które uważa się powszechnie za technologicznie zaawansowane. W Szwecji, która często jest wskazywana jako pierwszy kraj, który może stać się „w pełni bezgotówkowy”, zbliżeniowo realizowanych jest obecnie 12% transakcji Mastercard. W przypadku Niemiec, czyli europejskiej potęgi gospodarczej, jest to niewiele więcej – 15%. Wynika to przede wszystkim z późniejszego wprowadzenia do tych krajów technologii zbliżeniowej.

Średnio niemal co druga (48%) transakcja w Europie jest realizowana bezstykowo. Inne kraje europejskie nadrabiają jednak dystans do liderów technologii zbliżeniowej, takich jak Polska czy Czechy. W ciągu ostatniego roku liczba transakcji tego typu wzrosła niemal dwukrotnie (+97%). Liczba transakcji bezstykowych najszybciej rośnie w krajach, w których technologia zbliżeniowa dopiero nabiera rozpędu: w Szwecji, na Litwie (w obu krajach 15-krotny wzrost rok do roku), Estonii (x8), Albanii (x5) i Belgii (x4).

Dziesiątka państw Europy z najwyższym odsetkiem transakcji zbliżeniowych kartami Mastercard:

1. Czechy – 93%                                                                             

2. Polska – 85%

3. Słowacja, Węgry – 83%

5. Czarnogóra – 71%

6. Rumunia – 69%

7. Grecja – 61%

8. Rosja – 60%

9. Białoruś, Serbia – 57%

W zestawieniu dominują kraje z Europy Środkowo-Wschodniej. Poprzez uniknięcie niektórych etapów rozwoju, mogły one od razu wdrażać najnowsze technologie płatnicze. W przypadku Polski dochodzi do tego otwartość konsumentów na różnego rodzaju innowacje. Nieco dalej w rankingu znajdują się z kolei państwa Europy Zachodniej, w których, pomimo lepiej rozwiniętych gospodarek, płatności zbliżeniowe dopiero zaczynają zyskiwać popularność, dzięki szybko rozwijającej się infrastrukturze płatniczej.